De älskande på Pont-Neuf

Handling: Filmen utspelar sig i Paris där svärdslukaren Alex träffar den deprimerade Michèle som övergett överklassen och tappat kontrollen över sitt liv. De två möts på bron Pont-Neuf där de sedan bor som uteliggare och försöker göra vardagen dräglig.

År: 1991
Juliette Binoche
Denis Lavant
Daniel Buain

jope

Filmen börjar väldigt gripande då Alex vacklar helt utmattad och mycket berusad på en utav gatorna i Paris. Då inte benen bär han längre blir han liggande mitt på gatan och får foten överkörd av en bil. Han kommer till ett härbärge där mycket gripande bilder visas av skitiga och undernärda uteliggare.
De två huvudkaraktärerna i filmen handlar väldigt orationellt i många situationer men i sin misär försöker de ändå greppa efter en gnutta livsglädje. Deras relation går inte jämföra med någon annan och situationen de lever i är väldigt deprimerande.
Jag blir berörd av filmen som spelar upp två personers livsöden där deras kamp om att inte helt tappar fotfästet ständigt får sina bakslag.
Jag kan verkligen rekommendera denna film som är lite underlig men samtidigt väldigt realistisk.

en film som berör en och som jag varmt rekommenderar. skådespelarna är underbara och slutet perfekt!

jope