Oliver & gänget

Musikal:

Musikal:

Handling: Ensam och övergiven söker katten Oliver ett hem och hamnar hos den tuffe gathunden Dodger och hans hundgäng. Här blir han också kompis med den ettrige Tito, den tröge Einstein, bulldoggen Frances och så Rita förstås, tjejen som försöker hålla ordning på dem alla...

År: 1988

Carl Weintraub
Jonathan Brandis

Copyright Walt Disney Pictures

Shadowfax

En bra film när man var liten, men inte nu längre. Handlingen är tunn, filmen är förutsägbar, skurkarna är inga speciella skurkar, de är mesiga och förutsägbara. Filmens musik är okey, men inte jättebra. Spänningen uteblir i filmen. Den får trots det ett godkänt, lite mysig är den att se på, men det är allt.

filmernas härskare

En riktig snyggt animerad storstadsversion av Oliver Twist. Det hela är mycket simpelt genomfört, funkar effektivt och bjuder på fina ögonblick.

Men även om detta är en Disney-produktion, är detta nästan meningslöst. Charmen har tappats bort sedan länge och det blir en osympatisk resa genom staden.

Det värsta är ändå Disneys förkärlek att döda sina "skurkar" på olika sätt och gärna ondskefullt, som även återfinns här.
Det finns massor av sådana exempel:

Ringaren i Notre Dame

Snövit

Lejonkungen

bernard & Bianca i Australien

M.m.

Det känns helt opassande för småbarnen.

Filmen är med andra ord en ocharmerande film.

Detta är egentligen en helt okej Disneyfilm, men en väldigt tunn handling och en udda avrundning ger filmen en tvåä.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Märks att det är en barnfilm. Lite småmysig film, men tyvärr blir det inte så spännande och det blir verkligen på ett barns nivå.

En väldigt fin och gullig saga som berättar om Oliver Twist på ett sätt som ett barn uppskattar mer. Jag tycker fortfarande mycket om den och klassar den väldigt högt bland de medelnya Disney filmerna.

Den första film jag såg på BIO, riktig höjdar film. 5:a helt klart

sanlom

jag älskar musiken och jag bara älskar det:D

Sweet_Jenny

Mycket bra och underhållande film, och bra musik också! Rekommenderas som en Disneyklassiker som man måste ha som sin samling.

En mycket fin tecknad film. Välgjord.

Filmen är animerad