Tjenare Kungen

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Vad gjorde du 1984? Tiden innan cd:n. Innan mobilen. Innan internet. Kommer du ihåg musiken, kläderna? Kärleken? När Abra och Millan möts på en konsert sommaren 1984 vaknar drömmarna om ett eget band - Tjenare kungen. Vägen till den första singeln - helst innan jul - är förstås minst sagt krokig.

Baserad på Brita Svenssons bok "Lucia i svart".

Regissör: Ulf Malmros
Malin Morgan
Joel Kinnaman
Kjell Bergqvist

Raffset

En trevlig, lite småkaxig film med ett lite annorlunda & roligt bildspråk. Inget att jämföras med Smala Sussie tyvärr, men mot slutet artar sig filmen efter en lite småseg start. Känns dock som många scener saknas och berättelsen blir platt & hafsig. Men det är endå en må bra film i 80talets punkkvarter!

MaliciousDelight

Den här filmen gillade jag skarpt.
Ingen annan ungdomsfilm är lik den här, sen är det ju ett väldigt stort plus för att skådespelarna, miljöerna och musiken är fantastiska.

En stark trea.

Filmen är i många aspekt enkelt och väldigt förutsägbart och skådisarna gör en väldigt blandad insats, därav en del är ganska usla.

Med det sagt så tycker jag ändå att filmen uppfyller sitt syfte. Med bra miljöer, snyggt foto och härlig musik så kan man uppskatta filmen och få en realistisk (och kanske för de lite äldre nostalgisk) känsla.

Jag tycker Ulf Malmros gjorde ett bra jobb (och så är Kjell Bergqvist alltid välkommen =) så en svag trea är jag beredd att ge filmen. Det blir inte högre för att jag tillhör inte den generationen som kan uppleva nån nostalgi av 80-talet, samt det jag nämnde i början...

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Inget man ser om igen och jag hoppades mer på denna. Malmros är alltid upplyftande att se, men han svajar tyvärr. Småkul 1980-talsförsök.

Noisome

För mig är detta en må-bra-film, en rolig tripp tillbaka till 80-talet också.

heroin

Okej, jag erkänner. "Tjenare Kungen" hade ett filmslut som fick mig att gråta.
Det händer inte ofta.
Vägen till det här fantastiska slutet är dock lite krokig.

Ena sekunden älskar man filmen, nästa är den inte alls lika bra, men sen blir den sådär bra igen.
Den är lite klyschig, lite tramsig - men jag köper det.
Jag gillar det här.
Jag blir glad av det här.
Jag som dessutom (delvis) är uppväxt i Göteborg älskar miljöerna. Jag älskar 80-talsmusiken. (Och "Mad World" med Tears for Fears är så fantastisk, fattar inte hur man KAN tycka att emo-versionen av låten med Gary Jules är bättre...)

Jag älskar Fyr Thorwald. Att denna man inte fått stora roller i fler filmer förundrar mig, för han är grym.
Jag är även svag för Malin Morgan och Joel Kinnaman, och båda dessa gör enastående skådespelarinsatser här.

En femma hade det blivit om Alphavilles "Forever Young" hade fått tona ut fullt i eftertexterna och inte avbrutits mitt i.
Ulf Malmros - I love you.

mycket bra bagatell film.eftersom jag gillar ebba grön/80talet så ger den e en bra syn ur livet där och plus att man får en mycket bra musik historia och hela filmen e bra men klyschig men filmen e bättre än boken faktiskt och det e inte vanlgit så en svag fyra får den

Isabellet

En utav sveriges bästa ungdomsfilmer, eftersom jag gillar 80talet så tyckte jag den var extra bra!

LittleDeadGirl

Jag säger bara: Love it!

Savannah

Hm...en stark tvåa eller en mycket snäll trea? Det blir det senare, trots att musiken, kläderna och i viss mån karaktärerna känns som de har prioriterats avgjort mer än själva handlingen. Nostalgivarning för oss "gamlingar", men annars precis som 80-talsläsken Vira Blåtira: kul för stunden men lika snabbt glömd.

Biopremiär: 2005-09-16