Spöket på Canterville

Handling: Ginny Otis (Campbell) och hennes familj flyttar till England efter det att pappan fått jobb där. Hon hatar det, men hennes två yngre bröder älskar det. Och platsen som de ska bo på är ett slott. Ett gammalt par är de enda som bor i huset, och frun pratar snart om att de har "retat" upp spöket Sir Simon de Canterville (Stewart) som bor där. Spöket, som blev så svartsjuk på sin fru (innan han dog) för att han trodde att hon var otrogen, stängde in henne och hon tog sedan sitt liv i biblioteket. Efter det tvingades han att spöka för all evighet.

När familjen kommer och börjar sin vistelse med att tvätta bort blodfläcken av Simons kära fru blir han rejält uppretad och bestämmer sig för att skrämma familjen. Barnen är de enda som kan se honom vilket gör att så fort det händer något skylls allt på Ginny. Hon blir arg och bestämmer sig för att prata med spöket. De inleder en vänskap som tar henne till en oanad värld...

År: 1996

Ciarán Fitzgerald
Raymond Pickard
Paul Brightwell

Mattias15

En bra skräckfilm för barn men inte så läskig för vuxna. Däremot en härlig känsla i filmen, sen så är det en ung neve campbell som alltid är bra och vacker.

Pesole

Detta är en ganska spännande film, den var helt okey.

v_Depp_v

Jag älskar denna mysiga film om spöket på canterville. kom ihåg att jag såg denna många gånger som liten och älskade den. en spännande (kanske inte nu men när man var mindre var den det) berättelse om en ung tjej och hennes familj som flyttar till england för att pappan fått nytt jobb. men slottet som de flyttar in på är också hemsökt av ett spöke.