Bang, Bang, You're Dead

3,6

Handling: Trevor har blivit så utsatt för så allvarlig mobbning att han till slut hotar att spränga skolans fotbollslag i luften. Men hans räddning kommer i form av dramaläraren Mr Duncan. Han erbjuder Trevor den manliga huvudrollen i en skolpjäs, tillsammans Jenny.

Både Jenny och Mr Duncan försöker att hjälpa honom att sköta sig, men pjäsens framgång står på spel: dess mörka handling om mördare på lekplatser i kombination med Trevors förflutna får elevernas föräldrar att försöka ställa in pjäsen. Om de lyckas kanske Trevor aldrig får göra sin röst hörd - och det kan bli utlösaren till en mänsklig bomb.

År: 2002
Janel Moloney
Jane McGregor
David Paetkau
Eric Johnson

Det är sällan jag tar ordet överskattad i min mun, men här passar det ypperligt. Det som framför allt stör mig är det usla skådespeleriet som är som taget från en dålig amerikansk tv-serie. Det finns ingen realism i dialog och ibland blir replikerna så övertydliga och klyschiga att man vill gråta. Framför allt gäller det birollerna så som "den kritiska föräldramobben" eller "de elaka mobbarna". Ben Foster i huvudrollen gör en godkänd insats, men annars saknar karaktärerna det djup som man måste kunna kräva att de har när filmen berör ett såpass allvarligt ämne. Direkt dålig är den inte då den lyckas med vissa poänger, men Gus Van Sants "Elephant" är bättre på alla områden.

Visar på ett bra sätt upp vad mobbning kan leda till och det känns tydligt att budskapet går fram. Stora likheter med "Elephant", som dock har en annorlunda utveckling. Båda är bra på sitt sätt, men jag gillade nog "Elephant" lite mer.

Sky_Pirate

Kul att se film versionen av den gripande pjäsen. Eller är det tvärtom?
Hur som helst, en berörande film som tar upp ett aktuellt ämne, får ju inte missas av någon som är det minsta intresserad av världen vi lever i.

Pesole

Detta var en bra film och jag gillade den här väldigt mycket, det var en bra handling och det.

Noisome

Tyckte verklogen om den. Den öppnar ögonen lite för hur det verkligen är. Hur ungdomar kan må och känna.