Brokeback Mountain

3,6

Handling: Signal, Wyoming, sommaren 1963.

En tidig morgon möts två unga män, Ennis Del Mar och Jack Twist, utanför den lokale ranchägaren Joe Aguirres kontor. De söker båda ett tillfälligt jobb, vilket består i att vakta en fårhjord uppe i det vilda Brokeback Mountain.

När sommaren är över har hela deras tillvaro förändrats dramatiskt...

Regissör: Ang Lee

Randy Quaid
Anna Faris

Copyright Sandrew Metronome

Olofsson

Skall inte försöka skriva en recension om denna film, skulle enbart ha blivit flum då. Vill dock framföra några tankar jag hade när filmen var över...

- Ledger är helt enorm som Ennis Del Mar, överglänste Gyllenhall med råge!
- Musiken...helt enkelt strålande!
- Merparten anser naturen förträfflig. Visst. Men vad jag blev mest imponerad över var manuset. Otroligt välgjort, inget man kan klaga över.
- Musiken igen...fenomenalt soundtrack!

filmernas härskare

tystanden...

...

tystnaden i denna episka och poetiska film är underbart, vilket det ger en känsla av realism och ro. Det är inte bara det som gör filmen så fantastiskt bra.

Så fullkomligt vackert, det är det verkligen. Kanske den bästa och mest tragiska kärleksfilmen någonsin?
Det är en njutelse att ännu en gång se ett verk av geniet Ang Lee. När Ennis och Jack återvänder från Brokeback Mountain till vardagen tar det tid innan de får träffas återigen, något man ständigt längtar efter. Vågat att göra storfilm av ett känsligt ämne.

Detta är en film för riktiga filmälskare. Slutet må vara klyschigt, men filmen är ren magi och gör att filmfanatikern börjar längta efter att ha sett detta.

Det här är en av årets vackraste filmer, på alla sätt. Måste se den igen, helt enkelt...

Nefern

Helt underbar, denna borde visas i skolorna! Skildrat med värme och karaktärerna känns genuina. Ovanlig och mycket vackert filmad.

Jag ger den en fyra även om den är svag. Historien är ju hjärtkrossande och man gråter mot slutet. Bra skådespelare men tempot är lite för segt i just den här filmen och man tappar intresset lite (andra gången man ser den).

Evenstar_92

Jag har svårt för den här, och jag har fått för mig att många vill älska den här så mycket enbart för att det är ett homosexuellt par och därför ska filmen hyllas.
Jag hade otroligt höga förväntingar på den här, och blev ganska besviken. Första hälften var kanon, deras kärlek var söt och trovärdig så man blev lycklig. Men i andra halvan tyckte jag den tappade allt, jag kände ett behov av att kolla på klockan hela tiden.
Så synd att den blev uttdragen, nästan lite tråkig också blev den.
Och något mer som är synd, är att bara Heath år positiv kritik, folk verkar ha missat att den handlade om två personer lika mycket. Jake Gyllenhaal, någon som känner till han? Ingen?

Desperat

Jag hörde talas om filmen långt innan den visades på svensk bio och jag väntade med spänning. Jag såg trailern alldeles för många gånger, och lyckades lista ut stor delar av handlingen. Därför blev filmen ett stort antiklimax. Nu har jag lärt mig av misstaget. Aldrig mer ska jag längta så mycket till en film.

Vid slutet kändes filmen väldigt meningslös. Det är vanligtvis något som jag brukar ha överseende med i filmer, men den här gången var det bara tråkigt.

Riktigt imponerad blev jag.
Övertygande spel, grym story som delvis är gripande och fotot sitter tveklöst.

Klar fyra, sevärd rulle om det är drama som sökes!

Jojje

Personerna i filmen berör en, iallafall de två huvudpersonerna som träffas 1963 på ett jobb ute i den fantastiska naturen i Wyoming i USA. Filmmusiken är magisk. Och man tar till sig de två cowboys som spelas på ett alldeles lysande lågmält sätt. Det här är helt enkelt en vacker kärlekshistoria som berör mer än andra kärlekshistorier som jag har sett på film, fast (eller kanske just därför), det handlar om homosexuell kärlek. Heath Ledger gör en alldeles lysande rollprestation som som Ennis del Mar. Därför är det extra tragiskt att han gick bort i verkligheten för ca ett och ett halvt år sedan. Verkligheten blev lika sorglig som filmen.

crack_of_dawn

Trots stora eloger till allt från sceneri till skådespel och regi vägrade den där "wow-känslan", som bör efterfölja en riktigt bra film, infinna sig.

De tankar som istället kom efteråt gjorde mig bara nedstämd, då det är så uppenbart att sånna här saker har hänt (och säkerligen fortfarande gör det) i verkligheten...

Filmens "uppgift" är att ge insikt. Inte att underhålla.

När man ser det höga snittet kanske man förväntar sig för mycket. Tror att jag gjorde det. Det hände inte så mycket egentligen, men som helhet räckte det i alla fall till en 3:a. Vissa grejer blir lite väl utdragna.

Biopremiär: 2006-02-03