Corpse Bride

3,6

Handling: Tim Burtons nya animerade film, bygger på en rysk folksaga. En ung man vid namn Viktor (Depp) och en ung kvinna vid namn Viktoria skall gifta sig och möter varandra dagen innan ceremonin. I ren nervositet så flyr Viktor till en närbelägen kyrkogård där han ensam övar på en kvist vad han skall säga under vigseln, men när han sätter ringen på kvisten så börjar den leva. Det är ingen kvist utan en kvinnas skelettarm som stack upp ur jordan. Kvinnan hävdar bestämt att dom nu är lagligt gifta...

Regissör: Tim Burton Mike Johnson
Deep Roy
Danny Elfman
Stephen Ballantyne
Lisa Kay

Jag tycker filmen var riktigt j*vla skön. Den är en härlig blandning med fantasi, humor, musik och snygga animationer. Det som gör att jag håller inne på femman dock är att filmens handling är för enkel och bekant från andra filmer. I slutändan så är tyvärr Corpse Bride ett förutsägbart triangeldrama, men det finns så mycket annan charm i filmen som gör att jag ganska lätt kan bortse från detta och verkligen uppskatta den här härliga filmen, som för övrigt är en av Tim Burtons bästa.

Fröken Julie

Mycket, mycker vackert, stämningsfyllt och ändå fullt av den där härliga svarta, cyniska humor som är så kännetecknande för Tim Burton! Han har tagit den ursprungliga folksagan och - vilket är mycket ovanligt - lyckas göra den än mer skarpsint, sorglig och fantastisk, utan att för den skull ta bort själva mystiken och magin.

En bra film av Tim Burton. Johnny Depp är underbar i rollen. Snyggt gjord och härlig tvist mellan död och levande.

En helt okej film. Lite skum men okej.

Välgjord film både animerat och sett till handling. Annorlunda och speciell story som verkligen får fram en speciell känsla filmen igenom. Gillar animeringen.

Desperat

Den är lite som en godnattsaga. Fantasifull och fin, men inte för spännande.

Isko

Blev väldigt besivken. Den når ändå upp till 2, för dem flera roliga replikerna, och det snygga fotot.
Underkänd. Men då var jag inte beredd på alla musikalstycken i filmen som jag inte tycker om.

Evenstar_92

Den sämsta Tim Burton filmen enligt mig.
Jag väljer mycket hellre "A nightmare before christmas".

Speciel film, på ett bra sätt. Bättre än förväntat. Får en stark 3:a

Caandy

Den här fick bara godkänd. Jag gillar Tim Burtons alla filmer väldigt mycket, de flesta är fantastiska men den här är inte fullt så bra. Jag tycker inte handlingen var något speciellt.

Biopremiär: 2005-12-02
Filmen är animerad

Nightmare Before Christmas, The (1993)