Ninas resa

Krig:

Krig:
3,8

Handling: Filmen bygger på den sanna berättelsen om den polska flickan Nina och hennes upplevelser under andra världskriget.

Regissör: Lena Einhorn
Originaltitel: Ninas resa
Ursprungsland: Tyskland, Sverige, Polen
Ingår i tema: Guldbaggen - Bästa film

Andra Världskriget

Agnieszka Grochowska
Maria Chwalibóg
Andrzej Brzeski

Ett välgjort drama om förintelsen och framförallt livet i Warszawa, men den känns mer som en skolfilm, än något som man ser av "egen vilja" som underhållning. Filmen är nämligen ganska seg på sina håll och den håller samma dystra ton genom hela filmen som gör den långt från spännande.

filmernas härskare

Så himla välgjort trodde jag inte att detta skulle vara. nej, detta är inte lika imponerande som exempelvis Pianisten. men detta är imponerande på sitt eget lilla sätt.

Annorlunda skildring jämtemot vad jag har sett om andra VK på film, här tar man inte fram stora och sprängda miljöer eller för den delen inte mycket provocerande nazister i filmen. med en liten budget lyckas man framföra det man ville.

Gripande i sina stunder, men musiken förstör lite av stämningen tyvärr.

Ninas Resa berör på flera olika plan, och är oändligt spännande. Samtidigt är den så välspelad och faktariktig att den får ett extra djup, delvis tack vare intervjun som klipptes in i stycken i den färdiga filmen. Den bästa skildring av en fruktansvärd historia jag någonsin har sett.

Intressant, berörande och viktig film. En till, ja. Om 2 VK. Skillnaden är att denna, kanske med tanke på mindre budget (tack vare?), är en mix av spelfilm och dokumentär med filmens huvudperson, Nina Einhorn - ett spännande koncept! Och att denna film verkligen är judarnas historia - nazisterna finns hela tiden i skymundan, det är sällan deras ansikten filmas eller att de inte har några repliker. Man lyckas berätta historien ändå: nytänk vad gäller filmer om detta stora krig.
Det negativa är att den trots allt är 2 timmar och något småseg stundtals samt att man borde ha haft svensk text inte bara på de polska skådespelarnas repliker, utan även på Ninas svenska intervjusvar, vilka blev otydliga vid flera tillfällen.
Vann 2 Guldbaggar och visades på Lidingö FilmStudio - se den!

lindajjj

I kategorin film/dokumentär-hybrid är detta en klar femma, helt fantastiskt välgjord, spännande, gripande. ENORMT bra! Helt perfekt!

håller med "film_alex" filmen känns inte som en fredagsfilm som man kollar på. den känns allt för monoton och kan tyvärr bli lite seg vissa stunder.

_Sara_

En skickligt gjord film kan beröra även om den är påhittad. Ninas resa är sann och berör ännu mer.

miox

den här filmen var mycket bra att se på ninas resa får en stark 5

Trygghanza08

Denna film förvånade mig. Mycket bättre än jag trodde. Var säker på att det skulle handla om en tjej som hamnade i koncentrations läger men icke det. En film som berör på djupet. En film som är mycket bra och det är förvånande att Sverige är med på ett hörn.