BloodRayne

BloodRayne Köp filmen på CDON
1,4

Handling: Rayne är hälften människa och hälften vampyr i 1700-talets Rumänien. Hon bestämmer sig för att hämnas på mannen som våldtog hennes mamma, nämligen hennes far Kagan.

Regissör: Uwe Boll

Michael Paré
Meat Loaf
Geraldine Chaplin

Raceai

En filmatisering av TV-spelet med samma namn. Regisserad av B-filmslegenden Uwe Boll.

Rayne, en kvinnlig hybrid bland vampyrer, även kallad "dhampir" (hälften människa - hälften vampyr), visas upp som cirkusfreak ute på landsbygden. Hennes förmåga att hela sig själv efter en klunk blod från valfritt villebråd skapar häpnad bland pöbeln och utnyttjas för pengavinnande syfte.
Det ingen vet är att Rayne har ett öde lagt framför sina fötter; Att hämnas på sin mors våldtäktsman och mördare, vampyrkungen Kagan. Med lite hjälp av slumpen och en förtjust berusad man så lyckas Rayne en kväll fly från sitt fängelse som cirkusfreak och den våldsamma (med betoning på våldsam) och farofyllda jakten börjar.

Ja vad ska man säga? Uwe Boll!
Dialogerna är stela och skådespelarna lyser av sinnesfrånvaro och kameramedvetenhet. Huvudrollsinnehaverskan Kristanna Loken som bland annat har medverkat i filmer som Ring of the Nibelungs och Terminator 3: Rise of the Machines gör en mycket svag insats och verkar till och från nästan besvärad av sin roll som hjältinna. Michael Madsen, som annars enligt mig brukar göra bra ifrån sig, spelar över och använder sig av ett minspel som gör att man ibland bara vill titta bort och skämmas. Situationer i filmen som antagligen skall vara seriösa och gripande förvandlas till komik.

Fotot och ljudet i filmen är förvånansvärt effektfullt och rent. Uwe har försökt få vissa händelser i filmen att smyga med lite TV-spelskänsla och det tycker jag att han lyckas bra med.
Den blodiga delen från spelet kommer här med besked! Hinkar med blod kastas både från höger och från vänster. Det bokstavligen frossas i splattereffekter, bra eller dåligt kan man fråga sig? Jag kan i alla fall konstatera att jag inte blev illa berörd, snarare road.

Det som hade kunnat bli en underhållande berättelse med tanke på förutsättningarna från TV-spelet, blir i stället ett fiasko utan dess like. Varför är jag inte förvånad?

Han är helt enkelt ett unikum. Ibland så undrar jag om han gör allt medvetet eller om han helt enkelt inte har det i sig. Jag menar, mannen ger inte upp. Han gör bokstavligen flopp efter flopp. Vart får han alla pengar ifrån? Vart får han all energi ifrån? Han är minst sagt dedikerad och det ger jag han en stor eloge för.

Nä, det blir en halvtjock tumme ner för Uwes vampyrberättelse. Men en tumme upp för hans envishet att vilja lyckas!

Uwe Boll har gjort det igen!

kalles

What? Varför hittar man Ben Kingsley i den här filmen? Vem är det som ger Uwe pengarna till att göra den här filmen? Och sist men inte minst, varför är filmen genomröd?

Uselt, pissigt, konstigt, en dramaturgisk katastrof, men rätt kul om man ser den genom ett komiskt prisma med några polare och en ask alvedon..

Det här är en film av Uwe Boll som blivit något av de värdelösa filmernas okrönte konung. Detta är den första filmen jag sett av honom och eftersom mina förväntningar var så låga, så blev jag inte så besviken på den här filmen. Misstolka mig inte nu bara, det här är verkligen inte bra. Det ständiga röda filtret känns billigt och slagsmålsscenerna som är så spektakulära i spelet förstörs i filmen genom frenetiskt klippande och närgångna kameravinklar. Ingen vidare story alls att tala om och det är en gåta för mig hur en skådespelare som Ben Kingsley ens kunde tänka tanken på att ställa upp i den här filmen.

torulf

Jag förstår varför man inte ser regissörens namn på omslaget till den här filmen. Jag hade låtit den ligga kvar i realådan om jag visste att det var Uwe Boll som regisserat.
Det är fascinerande att han får så bra (nåja relativt) skådespelare att ställa upp, och en budget.
Tsui Hark är den enda som kan mäta sig med Uwe Boll när det gäller brist på känsla, är de samma person?
Har herr Boll någonsin tagit om en scen för att den blivit dålig?
Inte i den här filmen i alla fall...

helt jäkla dålig film och ja stänger oftast inte av en film men den här gjorde ja det

En mycket bra film med jättehärlig handling. En annorlunda vampyr berättelse

Yasmin

oh fy vad den sög! se inte den!

herregud... >_!en av dom sämsta filmerna jag någonsin sett!! Snälla, ge tillbaka min förlorade tid!!

miffo

Rayne är en Dhampir, en mänskligt född vampyr. Hon har levt ett tufft liv efter att hennes mor blev (återigen) besökt av den mäktiga vampyren Kagan och dör. Rayne blir "omhändertagen" av en grupp resande cirkusmänniskor som utnyttjar henne för att dra publik. En kväll så lyckas hon fly, och har sitt mål på att hitta och förgöra Kagan. Till sin hjälp får hon en order kallad The Brimstone Society som öven de bekämpar vampyrer, men låter henne leva eftersom hon inte är törstig efter människoblod.
Tillsammans letar dom efter 3 artefakter som även Kagan är ute efter. Med dessa artefakter kan han bli den mäktigaste vampyren som levt.

Uwe Boll gör ofta och gärna filmer på dataspel. Enligt de flestas mening så är det mer gärna än bra han gör sina filmer. Så är även min åsikt. I Bloodrayne har vi kända skådespelare såsom Michael Madsen, sir Ben Kingsley, Kristanna Lökken och Michelle Rodriguez. Ingen av dom gör en speciellt bra rollprestation i den här filmen. Den är dessutom fylld av överdrivet mycket blod, överdrivna poser, alltför snabba och därmed förvirrande klipp...listan kan göras lång men jag väljer att inte göra det nu.
En bra måttstock på hur bra en film är kan göras genom hur många kvinnor som visas upp i helkroppsbild utan nånting på överkroppen. Ju fler det är ju sämre film brukar det vara, och den här filmen har sin beskärda del av dem, och filmen bryter inte den regeln.

Totalt sett så skulle jag inte rekommendera den här filmen till någon överhuvudtaget.
Att jag gav den en två är för att jag tycker om spelet, och Kristanna Lökken ser faktiskt väldigt läcker ut i sin mundering. Det är nog det enda som höll mig kvar filmen igenom.

rivulet

riktigt dålig. gillar av princip michelle rodriguez filmer, men den här är ett riktigt bottennapp... vem fick för sej att kristanna loken är en asbra skådis???

BloodRayne II (2007)
BloodRayne - The Third Reich (2010)