27 sekundmeter snö

Handling: En grupp skidåkare ger sig iväg på en fem dagars skidtur i Lapplandsfjällen. På grund av ett svårt oväder blir de insnöade i en fjällstuga. Första natten sker ett mord, den framgångsrika affärsmannen Weismann blir brutalt knivhuggen till döds. Gruppens deltagare inser förskräckta att mördaren måste vara en av dem... För att kunna uthärda de följande dygnen instängda i stugan måste de själva försöka lösa mordgåtan.

Regissör: Tobias Falk

Jan Mybrand
Gunilla Abrahamsson
Livia Millhagen

Robert_Eriksson

Har man börjat kolla på den här filmen är det helt omöjlig att sluta, eftersom man bara måste ha reda på vem mördaren är. Väldigt spännande och klurig! Som så ofta när det handlar om svensk film är skådespelet mycket bra.

Ett tips: Om du ser filmen tillsammans med någon annan kan ni en bit in i den, då man lärt känna karaktärerna lite, satsa en slant på vem ni tror att mördaren är. Själv gjorde jag och min flickvän så, vilket ledde till att det hela blev lite extra nervkittlande. Tyvärr gissade hon rätt och jag fel.

tessan81

Jag blev en smula besviken, jag hade höga förväntningar och de infriades inte. Det blev stundtals riktigt segt och händelsefattigt. Jag hade hoppats på mera dramatiska intriger karaktärerna emellan. Skådespelarna får inte utrymme att gnistra till ordentligt. Jag hade dessutom väldigt svårt för hon som spelade Ninna. Tyckte inte alls att hon var bra.

Dramats styrka var den träffsäkra skildringen av 1930-talet i kläder, inredning/möbler mm. Mycket fint foto och musiken var också bra. Räcker med nöd och näppe upp till en svag trea.

heroin

Omöjligt att sluta titta när du väl börjat, man måste helt enkelt se vem mördaren är.
Som någon skrev innan är det kul att en bit in i filmen gissa vem mördaren är och se vem som får rätt (i mitt fall hade jag rätt och min kille fel).
Btw, försöker denna film slå rekord i att ha med skådespelare från Beck-filmerna eller?
Tror jag räknade det till att ÅTTA av elva skådespelare i den här filmen medverkat i någon Beck-film...

Anyway, filmen är mycket bra.
Spännande och med bra skådespelare (Jacob Ericksson är alltid bra!), en favorit!

Väldigt bra film, och skådespelarna va bra (dom flästa)... Filmen kändes inte så lång som den var, för man satt hela tiden och klurade...Men man visste ändå rätt snabbt vem som var mördaren tycker ja, men jaaa riktigt bra film, rekomenderar den verkligen *tummen upp*

die_hard

seg men grymt bra gjord och spännande

tessan81

Robert_Eriksson

Spännande och klurig psykologisk thriller, med mystisk stämning. Gillar man den här rekommenderar jag "Järnvägshotellet", en annan liknande film.