Omen, The

Omen, The Köp filmen på CDON

Handling: En amerikansk tjänsteman adopterar en pojke för att skona sin fru från att få veta att deras son dödfötts. Under den lille Damiens uppväxt framkommer alltfler tecken på onormala omständigheter kring pojken. En präst kontaktar familjen och hävdar att Damien är djävulen inkarnerad, och blir skickad på porten. Damiens styvmor börjar dock bli alltmer orolig för den lille pojkens förmåga att påverka omgivningen.

Nyinspelning av klassikern från 1976.

Regissör: John Moore

Pete Postlethwaite
Michael Gambon
Seamus Davey-Fitzpatrick

Copyright Twentieth Century Fox

En riktigt usel remake på en av historiens mest kända skräckfilmer. Största misstaget var att ha Liev Schreiber som Robert Thorn. Liev Schreiber är enligt mig allvarligt världens sämsta skådespelare! Mannen är ju helt oförmögen att visa en enda känsla och han mumlar hela tiden istället för att prata som riktigt folk. I en scen försökte han gråta. Det var närmast patetiskt! För mig är det helt obegripligt hur han kan vara skådespelare!

filmernas härskare

Sjätte året...

Sjätte månaden...

Sjätte dagen...

666

Det var en genial biopremiärs datum. Detta är anti-krists symbol, 666, något som känns rätt stämningsfullt när filmen börjar.

Historien handlar om ambassadören vars nyfödde son har dött. Därför adopterar han en annan liten pojke, som föddes dagen den sjätte och klockan sex. Efter ett par år börjar hustrun och maken upptäcka kusliga och mystiska händelser och allt pekar mot lille Damien.

Men hur är det med själva filmen då? Håller den klass? Och håller det för en nyversion?

I denna moderna nyversion av den gamla Omen har man använt samma historia, samma koncept och samma händelser. Jämförelsen mellan dessa två versioner är tyvärr rätt lika och det mesta känns som ett lat försök att tjäna in pengar på samma sak, utan att behöva arbeta så mycket på en helt annan historia.

Men man har här blandat in aktuella händelser såsom terrorist-attacken vid World Trade Center och den fruktansvärda tsunami-vågen i Asien. Man har här blandat in hustruns mardrömmar om Damien, vilket fungerar effektivt och som påminner lite om Exorsisten.
Man har lagt till mer scener med Damien, något som saknades i klassikern från 1976.
Här kan man även beskåda symboler, intressanta upplysningar och tecken och andra symboler som jag tror är meningen är att de ska vara svåra att hitta. Det blir mycket röda ting i denna film, vilket ger mig funderingar.
Dödsorsakerna har även de förbättrats och bilderna på dem sitter fast i hjärnan.

En annan intressan punkt i filmen, är frågan om det är rätt att göra nyversioner av gamla klassiker. visserligen är det samma sak, men detta känns sevärd.

John Moore har gjort ett bra jobb när det gäller att inte överdriva med effeketr, skrämsel-effekter och andra riktigt snygga scener, som brukar få mig att rysa.
Men allt är inte lika bra, då slutet skedde för snabbt, då man kunde ha förväntat sig för mycket av undergången-känslan och det blir inte lika ruggigt då man redan sett originalet.
Istället blir det en mer förbättrad, snygg och moderniserad version som kommer att sätta hjärtat i halsgropen för de som inte har sett originalet.

För de som har sett den, blir det hela kanske som en liten besvikelse då man redan vet vilka scener som ska komma, men det blir det en intressan bioupplevelse i biomörkret...

666

Det här är en fräsch nyinspelning av skräckklassikern från 1976. Efter en lovande inledning blir det dock sämre och sämre och mot slutet så duggar skräckfilmsklyschorna ledsamt tätt. Trots att filmen kretsar kring Damien - djävulens son - så får man aldrig någon kläm på honom och hans utveckling. Seamus Davey-Fitzpatrick som spelar honom får vi mest se tittandes omkring med sin missnöjda blick. Nja, mer än godkänt kan det faktiskt inte bli även om den är oväntat bra för en remake.

Det här är en rysare/skräckfilm, förväntningarna på verklighetsanknytning och trovärdighet är därmed inga faktorer att räkna med. Filmens syfte är att ge tittaren rysningar och det lyckades den ge mig flera ggr. Skådespelarna lämnar en del att önska men den gamla Omen storyn håller än, svårt att jämföra med originalet då jag inte minns om jag sett den. Svag 4:a

Remake på en gammal klassiker, dock inte lika imponerande och mer arbete hade gjort detta mycket bättre.

blää vilken tråkigt och en ren kopia det e

AggieD

Alltså jag tycker det är konstigt, det är ju en bra film för säkert många - men inte för mig. Den saknar något hos mig... jag vet inte riktigt vad, men den kändes lite smått konstig ibland. Inte läskig heller... men helt okej måste jag säga.

olleen

ingen film som jag skulle rekommendera, räcker att se en gång.

den var väl okej, ingen film jag direkt kollar på om o om iigen. rätt läbbig i mellanåt

Nja sådär, bra skådespelare.

Biopremiär: 2006-06-06

Omen, The (1976)