Hills Have Eyes, The

Hills Have Eyes, The Köp filmen på CDON

Handling: En förortsfamilj terroriseras av en grupp psykotiska människor som lever i öknen, långt bort från civilisationen.

Regissör: Alexandre Aja
Desmond Askew
Tom Bower
Maisie Camilleri Preziosi

Copyright Twentieth Century Fox

Såg den igen igår kväll och tyckte den var hur j-a bra som helst. Självklart finns småscener och beteenden man stör sig på, men som helhet är det fruktansvärt obehagligt samt sanslöst välgjort. Skulle nog kalla den för den ultimata remaken. Den tar fram det grymma i originalet och gräver ännu djupare ner i ondskan. Mästerverk!

"Mister, will you play with us?"

Elemental

Remaken av The Hills Have Eyes är vid första anblick väldigt lik Wrong Turn. Samma story, de kraschar i ödemarken och blir förföljda och rejält illa behandlade av groteska varelser, med skillnaden att Wrong Turn utspelar sig i skogen och The Hills Have Eyes i öknen. Men varelserna är riktigt lika varandra och man skulle kunna tro att de är från samma film.

Jag tycker dock inte att den här filmen är riktigt lika bra som Wrong Turn. Mutanterna skulle dykt upp senare och precis som carlstrom säger så introduceras de på fel sätt. Wrong Turn innehåller mer spänning, The Hills Have Eyes är bra men blir lite förutsägbar på vissa ställen. Efter halva filmen försvinner skräcken och det blir mer som en vanlig thriller.

Det här är en grafisk och ganska snygg skräckfilm även om den inte alls levde upp till förväntningarna. Tråkiga miljöer och historien är alltför tam, enahanda och krystad. Gillar dock karaktärernas förhållandevis realistiska reaktioner, vilket ökar trovärdigheten. Känns för övrigt som en blandning mellan Wolf Creek och The Texas Chainsaw Massacre, som båda är bra för sin genre, men här saknar jag något essentiellt utöver det estetiska som gör att den lyfter. Ett måste för skräckfilmsfanatiker, men ganska intetsägande för min egen del. En stark tvåa blir betyget.

Ajice

En av de läskigaste/sjukaste skräckfilm jag har sett, den hemsökte mig lång tid efter att jag sett den, våldtäktsscener har alltid varit extra traumatiska för mig och spårsläppta.

Men vill man se något obehagligt och läskigt så är det en godbit!

Godkänd men inte mer, en film som aldrig blir riktigt otäck, är genomgående lite för för overklig och förutsägbar når inte upp till betyget bra.

Filmen börjar bra och förväntningarna höjs. Tyvärr blir det ett ganska platt fall då det inte känns logiskt hur dessa bergsmänniskor kan leva utan att bli upptäckta samt hur de kan föröka sig i detta område. Måste dock plussa för de snaskiga effekterna filmen igenom. I många scener blir det så äckligt men ändå verkligt.
Filmen är lagom lång och känns aldrig tråkig men när man ruckar så på verkligheten når den inte riktigt upp till mer än godkänt.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Elemental

Noisome

Måste nog ge filmen en fyra i alla fall, jag fick den rätta skräckiskänslan när jag såg den. Den är välgjord, skådespelarna är okej och man blev inte uttråkad någon gång.

movie-king

mycket bra film som väcker STARKA känslor!

Biopremiär: 2006-03-24

Ögon i natten (1977)
Hills Have Eyes II, The (2007)