Texas Chainsaw Massacre: The Beginning, The

Texas Chainsaw Massacre: The Beginning, The Köp filmen på CDON

Handling: Två bröder och deras flickvänner är ute på en Road trip, det är deras sista resa för sedan ska de två männen till Vietnam. På sin bilresa råkar de ut för en olycka, en olycka som kallar dit en polis från trakten. Härifrån påbörjas en ny resa till ett hus av skräck och terror, där en ung man växer upp till att bli en kallblodig mördare.

Regissör: Jonathan Liebesman
Originaltitel: The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning
Längd: 01:31, 01:36 (Unrated version)
Andrew Bryniarski
Jordana Brewster
Matthew Bomer
Cyia Batten
R. Lee Ermey
Diora Baird

En film som utför konststycket att göra mig grymt besviken men samtidigt extremt nöjd.

Det stora problemet är lurendrejeriet att kalla filmen för ”The beginning”. Teoretiskt sett borde den då handla om Thomas Hewitts uppväxt tillsammans med den sjuka familjen, så man fick bakgrunden till varför de torterar, mördar och äter sina offer. Istället gör filmskaparna en snabb genomgång av uppväxten i förtexterna och satsar istället på att än en gång sätta några unga snygga skådespelare i huvudrollerna och därmed upprepa ett redan uttjatat koncept.

Dock är det bland det bästa inom genren. Filmen är oerhört välgjord och mycket obehaglig, effektiv och rakt på sak. Jordana Brewster är perfekt och R. Lee Ermey är sjukare är någonsin. Regissören har framgångsrikt gjort en prequel på 2003 års remake och skall ha stor eloge för det. Bifigurerna på motorcykel kunde de dock ha skippat. Kändes riktigt krystat.

Om jag bortser från titeln och istället ser det som ännu en uppföljare, så håller den högsta klass och är inte värd sämre betyg än en fyra.

kalles

Ointressant och fruktansvärt töntig, all moderation och klipskhet har tynats bort, och istället drivs allt till sin spets med über-muppiga sheriffen som påminner mest om Ermey's karaktär i "Full Metal Jacket", och töntiga motorcykelbanditer..

Visst är den skrämmande ibland, men oftast så är det bara omotiverade försök att plåga mig med hinkvis med rödfärg och olika sätt att skala huden av levande människor med, vilket är mer drygt att se på än läbbigt..

En värdig presequal till "The Texas Chainsaw Massacre". Här visas på ett intressant och spännande sätt hur allting började. Frågor som stod kvar efter visningen av remaken besvaras nu och jag är nöjd över svaren. "The Beginning" är brutalare, läskigare och väldigt spännande. Men brist på bra story gör "The Beginning" till en mindre spännande uppföljare. I Remaken var det spännande redan i början av filmen, men här händer det inte särskilt mycket. Men den är rå, komisk(!) och fruktansvärt sjuk. Här får vi se hur farfar förlorar sina ben och skälet till varför de dödar människorna. Lite krystat, men hela storyn är ju ändå påhittad, och då måste jag säga att producenterna har livlig, bra fantasi. En stark trea ger jag till "The Beginning".

Snygg visuellt, men den har inte mycket till story - som rätt fort övergår till det Motorsågsmassakern är bäst på. Massakrer.

movie-king

bra film nästan lika bra som ettan kanske lika tillochmed

Nej, nej och återigen nej! Den enda nytta den här filmen gjorde vara att klara upp en gåta som man inte ens lägger på minnet... ;P

denna film va bra..dock inte bättre än remaken men den va dubbelt så läskigare och äkligare

Ludwig06

Den här är en historia om hur Leatherface blev till ett monster och mördar folk med sin motorsåg.
Man kan lugnt säga att han har haft en dålig uppväxt och dålig uppfostran.
Absolut min favoritrulle som är mycket bättre än 2003-årsversionen och bör nog inte ses av känsliga tittare.

pizzamatte

En väldigt bra skräckfilm. Den är grymt spännande och är aldrig tråkig. i de flesta filmer brukar man då och då känna att filmen är seg men det var aldrig den här. Skrämmande och grymt spännande

Stark 4a.

hade fått en 5a om den handlat om leatherface uppväxt.

rekomenderas fast den är något sämre än remaken från 2003

rednaxela

Texas chainsaw massacre är en mycket obehaglig film för de flesta.Speciellt om den är oklippt där man får se allt av det ruggiga.I början får man en snabb genomgång av tommys barndom där han redan som ung präglas av en massa hemska tankar och börjar att döda folk.Hur som helst innehåller texas chainsaw massacre en hel del otäcka scener men även ett par scener som bjuder på någonting extra.Denna film är en snudd på en 4:a men kommer inte dit på grund av vissa töntiga scener.

Mycket härlig rulle som defentivt är bra som uppföljare.Men filmen är långt ifrån den första filmens(2003an) klass.Men egentligen så är det ända som skiljer dom åt är att i första(2003) så är det mera att man får ett medlidande hos karaktärerna och blir extremt rädd.I denna så var det inte likadant,här känndes det mer som en splatter.Men det gör inte filmen dålig.Härligt skådespeleri och fotot finns det absolut inget att klaga på.Effekterna var grymma och allt det här gör det hela till en riktig höjdare.Storyn är mycket väl genomtänkt och intresant för er som sett första.

En riktig höjdare som defentitivt är sevärd.Men känsliga tittare så råder jag er att inte se den.För den innehåller en hel del brutala scener som inte är dom mysigaste.Men annars så måste jag säga att filmen klart är sevärd.Det får bli en klar fyra!

Texas Chainsaw Massacre, The (2003)
Leatherface (2016)
Texas Chainsaw Massacre (2022)