Texas Chainsaw Massacre, The

Handling: 1973 ägde ett av de värsta brotten i modern amerikansk historia rum, när fem tonåringar spårlöst försvann i Texas. Man har aldrig hört av dem sedan dess. Än i denna dag är brottet ouppklarat. The Texas Chainsaw Massacre är historien om vad som verkligen hände i en liten stad i Texas för 30 år sedan.

Michael Bay (The Rock, Armageddon, Pearl Harbor) har producerat filmen efter ett manus av Scott Kosar.

År: 2003
Marietta Marich
Heather Kafka
Kathy Lamkin
Brad Leland

Det här är en skräckfilm som är bättre än många av sina föregångare eftersom den inte är så ”tramsig”. Ungdomarnas reaktioner och beteende känns faktiskt realistiska och de är inte så idiotiskt dumma som de brukar vara i skräckfilmer. Stort plus för detta! Annars så är filmen så långt från en behaglig upplevelse man kan komma. Ska jag vara riktigt ärlig så är det här antagligen det magstarkaste jag har sett, så jag rekommenderar den verkligen inte för känsliga tittare. Historien känns ganska platt, så mycket handling brukar det ju inte vara i skräckfilmer. Som skräckfilm lyckas den ändå med att skapa den där ångestladdade känslan. Tycker man inte om skräckfilm ska man kanske inte se den, men som just skräckfilm lyckas den med sin uppgift - att skrämmas - så en trea är den ändå värd. Även plus för den dokumentära känslan i början och slutet av filmen. Man fick lite ”Blair Witch Project”-vibbar…

En av dom äckligast filmer jag någonsin sett. Och jag blir inte lätt rädd. Tror man måste vara ganska skräckskadad för att inte bli påverkad av den här filmen.

Nefern

Den var ju egentligen bara äcklig, inte min typ av film. Snyggt filmad, men den hade ju inget som helst djup (dah, det är en skräckis).. Kanske var det en bra skräckis, jag skrek till några gånger och illamående blev jag, så det räckte och blev över så godkänd får den nog bli iallafall ;)

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

heroin

Helt okej rulle med bra skådespelare (Jessica Biel gör bra ifrån sig) och spännande handling.
Dock inte sådär jätteotäck och en hel del orealistiska scener vilket gör att den stannar på medelbetyg - en trea.

Christiian2

Riktigt bra och lyckad remake.

inte så läskig eller bra som jag hade förväntat mig, men med tanke på att den är baserad på verkliga händelser är den väldigt äckligt läskig

movie-king

smart och bra film och jag älskar polisen

En intressant och spännande historia,men resultatet blev inte så jättebra. Tycker den är seg,och när det väl händer något så går det för fort för att man ska hinna med. Blir bättre mot slutet. Stark tvåa.

Sallee

The texas Chainsaw Massacre är en mycket bra gjord film. Har inte sett orginalet från 1974 däremot har jag sett The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning där betyget hamnade på en 3:a. Av denna filmen, förväntade jag mig ett betydligt bättre skådespel. Jessica Biel, visade verkligen hur en bra roll ska spelas och även de andra skådespelarna får mycket bra betyg.

Tillbaka till filmen, som var ganska obehaglig att titta på. Från de att dem plockar upp den unga tjejen och låter henne åka med tills slutet av filmen.
Handligen är mycket bra.

The Texas Chainsaw Massacre är en riktig nagelbitande och spännande film. Trots allt det där groteska sakerna som offrena har att vänta sig. Så är jag ganska imponerad av denna film. Äntligen en bra skräck film från 2000-talet.

Betyget hamnar på en 4:a
Nu hoppas jag verkligen på att orginalet är något att ha.

Motorsågsmassakern (1974)
Texas Chainsaw Massacre: The Beginning, The (2006)
Leatherface (2016)
Texas Chainsaw Massacre (2022)