Highlander 2

Highlander 2 Köp filmen på CDON
1,9

Handling: Jorden år 2024. Det är oerhört varmt och fuktigt. Man ser inte längre solen. Ozonlagret är söndertrasat och människorna lever i en evig 35 gradig värme under en jättelik konstgjord sköld. Men ozonlagret finns och skölden är bara ett sätt att kontrollera och utnyttja människorna. Connor MacLeod (Christopher Lambert) och hans vapendragare Juan Sanchez (Sean Connery) tar upp kampen mot ett oförsonligt samhällssystem.

År: 1990
Pete Antico
Peter Bucossi
Peter Bromilow

ferdinandhudson

En film, många versioner.

I USA gick den upp i en 90 minuter lång version med tesen om det utomjordiska ursprunget av dessa odödliga (så länge de behöll huvudet på nacken i.a.f.).
I Sverige, och stora delar av världen, gick en 100 minuter lång version upp på biograferna med scener som inte skulle ses igen förrän Renegade Version såg dagens ljus i 1997 i en 109 minuter lång omredigerad version där utomjordingarna blev omstöpta till tidsresenärer från en till synes väldigt högteknologisk förtid.
I 2004 utkom ytterliggare en utgåva, nu med undertiteln "Special Edition", där den i mångt och mycket liknade Renegade Version fast med nu omarbetade specialeffekter och bildförbättringar.

Jag såg själv den 100 minuter långa versionen på en svensk biograf i 1991, den första och enda Highlander jag någonsin sett på stor duk tyvärr, och jag får väl säga att jag var väl inte direkt exalterad av den då.

Den var inte vad jag förväntat mig efter att ha praktiskt slitit ut den enda hyr-utgåvan som fanns av den första filmen på den lokala videobutiken. Nu, flera år senare har jag omvärderat den en smula. Jag har slutat se på den som en direkt efterföljare till 1986 års Highlander och ser den istället som ett storslaget sci-fi experiment och den funkar.

Christophe Lambert och Sean Connery behåller i varje fall magin från originalet och speciellt Connery lyser i sina scener.

Jag har efter flera års letande lyckats få fatt på alla versioner av denna film, inklusive den numera mycket svårfunna 100-minuters utgåvan som gick upp i biograferna i Sverige. Både den och den kortare amerikanska 90-minuters utgåvan är inga lysande exempel i redigering, ett resultat av att produktionen gick över budget och borgenärerna gick in och redigerade filmen i sitt tycke. 100-minuters förklarar mer och bättre vad som sker och varför, något som det amerikanska originalet misslyckades med.

Det hade varit intressant att få se den ursprungliga visionen om odödliga utomjordingar i den omarbetning som gjordes för Renegade Version eller Special Edition istället för att dubba om röster och ta bort alla referenser om planeten Zeist som fanns ifrån början. Det finns versioner att finna som gör det möjligt men dock inga "officiella" sådana.

I slutändan är det märkvärdigt att den hittills mest nersablade uppföljare till Highlander är den som har dragit in mest pengar!

euchari

Riktigt dålig, hoppar hit och dit i tid/handlingen. Jag får liksom inte ihop det med första filmen, knepigt.

ferdinandhudson

En film, många versioner.

inarko

Connory Dog i 1:an ?

Kommer inte upp i samma nivå som ettan, framförallt filmtekniskt sett.

mice_lord

En bra film med en del bra skådespelare, bla. Sean Connery och Christopher Lambert.
Det finns ett visst djup i filmen som man känner igen från ettan.

Highlander (1986)
Highlander 3 - The Magician (1994)
Highlander - Endgame (2000)
Highlander - The Search For Vengeance (2007)
Highlander: The Source (2007)