Dirty Harry

Dirty Harry Köp filmen på CDON
3,6

Handling: San Francisco må ha många poliser, men den tuffaste av dem alla heter Harry Callahan, och han vet hur man ska upprätthålla lag och ordning i staden. När en krypskytt smyger omkring på hustaken och skjuter på folk blir Harry den som ska få ned honom därifrån, med vilka medel som än krävs. Och med sin bästa vän, pistolen, är han näst intill oslagbar.

År: 1971
Josef Sommer
William Paterson
James Nolan

eco

En riktig actionklassiker, ett måste för varje actionälskare, om man gillar nyare actionfilmer lär man hitta en hel del som är stulet från just denna filmen.

Tycker det är svårt att betygsätta just filmerna om Harry Callahan. De är väldigt grymma för sin tid och jag förstår att svenska censuren hade stora problem att släppa dem oklippta.

Numera kanske de känns tamare, men det är ändå något i filmerna som ger en liten obehagskänsla. I den här första filmen är Andrew Robinson själva obehaget då han gör sin psykopatroll övertygande och man bara längtar tills han får det han förtjänar.

Eastwood är, precis som med sina westernfrämlingar, som klippt och skuren för rollen som Harry. Inledningsscenen är ökänd då han kör sitt klassiska citat.

Jag skulle gärna ge filmen en fyra, men det är ändå något med känslan i dessa filmer som gör att jag inte ser dem som favoriter. Så den får en stark och gedigen trea!

manne747

Man kan klaga lite på manus & handling om man känner för det, och att det filmen rent tekniskt stod sej bättre i konkurrensen under 70talet än 2006, men när man ser den här filmen känner man inte för att klaga. Känslan är oslagbart hård & rå, skådespeleriet riktigt bra, speciellt huvudrollsinnehavarna.
Robinson spelar psycho riktigt bra (och det gör många) och Clint Eastwood är verkligen perekt som Dirty Harry. Det är sådär polisfilm ska va.

Den som gör den här filmen är skurken. Den rollen spelas väldigt bra och ger filmen en obehaglig stämning. Filmen i övrigt är spännande. Känns nästan lite som film-noir.

Mannen myten legenden..Clintan spelar som vanligt väldigt övertygande. En film med story, foto, soundtrack och självklart skådespel.

Klar trea, ett måste om det är action som önskas.

underbart!underbar film! Clintan e så suverän här så man börjar nästan gråta..dirty harry e den bästa snutfilmen som finns :)..nu ska man se dem andra delarna med

Mycket bra film, trodde inte jag skulle gilla den men den vart helt okej

antoniuz

okej rulle, svag trea

anddav507

Den här filmen är riktigt bra, jag älskade den,riktigt häftig för att vara så gammal, och scenen på fotbollsplanen är riktigt obehaglig.

Skådespelet är på topp,och jag älskar den där repliken "did I fire sex bullets, och five? DO you feelö lucky punk? Do you feel lucky?"

Ganska bra film som har störtskön musik, välgjorda miljöer och en stenhård Clinton som gör precis det man förväntas av honom. Det som däremot brister är den enkelspåriga och svartvita handlingen. Den är VÄLDIGT förutsägbar på sina håll och Andy Robinson överspelade lite väl mycket.

Kanske är jag lite väl van med Hong Kongs höga kvalité, men med allt det sagt så är Dirty Harry fortfarande bland det bästa som gjorts i actiongenren i USA, någonsin.

Magnum Force (1973)
Enforcer - hårdingen (1976)
Sudden Impact (1983)
Dödsspelet (1988)