Enforcer - hårdingen

Enforcer - hårdingen Köp filmen på CDON

Handling: Detektiv Harry Callahan, även kallad Dirty Harry, blir förflyttad från San Francisco-polisens mordrotel till polisarkivet. Anledningen är hans brutala arbetsmetoder. Men när en terroriststyrka, under ledning av psykopaten Bobby Maxwell, dödar Harrys partner Di Georgio, kallas Harry åter in i tjänst. Terroristerna har länsat ett vapenförråd och med hjälp av dessa vapen hotar nu Maxwell att totalförstöra hela San Francisco. Dessutom kidnappar terroristerna stadens borgmästare. Dirty Harry får en chock när det visar sig att hans nya partner är en kvinna, Kate Moore, Mot alla odds fungerar samarbetet. Harry och Kate blir ett fruktat hot mot San Franciscos undre värld.

År: 1976
M.G. Kelly
Nick Pellegrino
Albert Popwell
Rudy Ramos

en av dem bästa dirty harry filmerna..den och magnum force.dirty harry e dem bästa..mycket bra handling men och andra sidan e det clintan vi pratar om och det brukar vara bra enda anledningen att jag inte ger denna en femma e pga harrys kvinnliga assisten..hon e ganska korkad och det blir komedi istället för action så en stark fyrablir det istället

clint_estwood

Clintan gör en glad varje gång man ser honom på filmduken! Hans sätt att spela karaktären Dirty harry är i världsklass.

Magnum 44 bärs bäst av en hårding, harry Callahan

Håller samma klass som Magnum Force.
Tyne Daly som mest är känd ifrån deckarserien Cagney och Lacy är ett bra val som Harrys kollega.
Mot slutet var filmen dock sentimental och manuset var väl inte direkt jättebra.

Denna den tredje installationen i "Dirty Harry"-serien är sämre än de två första, men har ändå bättre kommentarer av Clintan än Magnum Force hade (som dock är bättre). Musiken har blivit sunkigare, men jag tycker den kvinnliga kollegan fungerar förvånansvärt bra eftersom han får användning av sina sexistiska kommentarer.

I jämförelse med de första två filmerna om Dirty Harry så känns den här något blek. Ändå väldigt bra.

Bobbo Viking

Fortfarande lika spännande och roligt att se Callahan jaga terrorister. En klar fyra.

'Dirty Harry' har inte softat till sig. Han e lika hård och rapp i käften. Hans nya sidekick spelad av Tyne Daly [från gamla lesbserien Cagney & Lacey] känns bara i vägen. Annars sevärd.

Dirty Harry (1971)
Magnum Force (1973)