Göta Kanal 2 - Kanalkampen

Göta Kanal 2 - Kanalkampen Köp filmen på CDON
2,3

Handling: Vonna Jigert, VD på produktionsbolaget Tricks Television är stekt om hennes senaste programidé inte blir tittarsuccé. Andersons båtvarv hotas av konkurs och jagas av kronofogden. Miljoner står på spel. Kanalkampen kan börja. Det var 25 år sedan två båtar tävlade sig igenom Göta Kanal. Den här gången ska kampen följas av kamerateam och sändas som dokusåpa i TV. Starten går i Göteborg och det är Andersons Båt Lena II och Marina Fortunas båt Fortuna som skall slåss om att komma först till Stockholm. Besättningen på Lena II består av den yngre generationen Anderson, syskonen Petra och Basse. Pappa Anderson, som var med redan förra gången, följer tävlingen från landbacken.

Regissör: Pelle Seth
Kim Anderzon
Görel Crona

Copyright AB Svensk Filmindustri

Biologen

Ettan marknadsfördes märkligt nog som en Actionfilm, vilket den nog förlorade på för som Komedi var den helt okej. Tvåan marknadsförs som en Komedi - men är ... ingenting. Den saknar allt den kunde ha varit. Replikerna verkar improviserade i stunden och blir sällan kul. Skådespeleriet växlar mellan omoget (Lundström mfl), tramsigt (Johansson) och senilt (Härenstams grimaserande). Loffe som kunde varit kul går istället mest runt som en vålnad. Den kunde haft snygga landskapsbilder, men ingen verkar ha rekat. Båtarna kunde varit tuffa (som i ettan). Musiken kunde varit i samklang med scenerna. Produktplaceringen kunde varit mindre grotesk. Känns mer som arbetsmarknadsprojekt för skådisarna än som sevärd film. Men visst, roligare än testbilden.

Jag såg den här i efterdyningarna av mäktiga filmen The Prestige - denna verkade inte så intressant. Men det jag kom att se var en ovanligt underhållande och fräck svensk film som bjöd på ständiga gapskratt och lysande skådespelare i klockrena biroller - Peter Haber, Magnus Härenstam, Claes Månsson och många fler. Andra som fastnade var karaktärerna Börje och Patrik. Kort sagt en fruktansvärt rolig film som etsade sig fast i minnet. Inte blir det sämre av det faktum att Sergio (Danilo Bejarano) dessutom är riktigt söt - både till sättet och utseendet. I jämförelse med sin betydligt sliskigare kompis framstår han som en riktig sötnos. Blev mycket förtjust i hans karaktär, och även i Fia, som spelades av Nadine Kirschon.
"Du, den där hunden är det första som ryker."

Då har man då äntligen sett uppföljaren till den underbara svenska klassikern Göta Kanal. Jag har alltid älskat den och hoppades så klart på något som kunde vara en värdig uppföljare. Det är den inte, men den är ändå långt i från så usel som t ex Lasse Åbergs totalflopp Hälsoresan.

Ett alldeles för stort persongalleri gör allting väldigt snurrigt och ointressant. Extremt krystad dialog vid vissa tillfällen och, i mina ögon, rätt humorfritt. Överlägset bäst är Lena Endre som utklassar alla med hästlängder. Annars är det rätt tama prestationer vi ser och alltför överdrivna. Kul dock med Peter Haber och en oigenkännlig Regina Lund.

Jag saknar också den där känslan av härlig svensk sommar som jag anser borde vara det definitiva kravet, speciellt när man gör en uppföljare 25 år senare. Och var har egentligen alla pengarna gått åt till. Sprängdes nånting överhuvudtaget? Gissningsvis gick alla sponsrade pengar till alla kändisarnas löner. De lär ju ha krävt rejält med stålar efter att det läst manuset. :)

Jag kommer ihåg när jag var på presskonferensen kring filmen och regissören Pelle Seth berättade att han inte ens hade sett första filmen när han blev tillfrågad att göra uppföljaren. Jag kan bara säga att det märks... och det på ett negativt sätt. Han saknar ju nostalgin som många andra känner för första filmen och därmed går något förlorat.

Bortsett från att det är en uppföljare så är det ändå en välproducerad och smått underhållande svensk film som bärs upp av Lena Endre. Hade inte hon varit med hade det varit betydligt sämre. Man får verkligen hoppas att de hittar på en bättre story inför nästa film och tar tillbaka fler av originalskådisarna. T ex saknade jag verkligen Björn H:son Larsson, så Stig Engström bör kontaktas inför trean.

Lite bättre än ettan.

guldis25

jag är inte så bra på att skriva men jag kan i alla fall säga att det här är en bra och rolig film . Rekommenderas för alla :D

Herregud vilken kass uppföljare! Precis allt från manus till skådspeleri håller låg standard. Man glömmer bort den 10 min efter man har sett den!

klinger

Det här var riktigt uselt , humorn saknas och det skall tydligen vara humor att puckla på tjänstemän .Jag hade kunnat komma på betydligare roligare grejer att göra med dem.. Ewa röse passar inte in rollen och fejk italienarna blir bara patetiskt .

Arvet lyckades man inte förvalta och det märkligaste av allt är ju att kim anderzon dyker upp på slutet jag tycker man kunde använt loffe och kim betydligt bättre .

jag skrattade inte en enda gång under hela filmen ...

Stefan

Platt fall jämfört med ettan, den här filmen verkar till största delen vända sig till låg och mellanstadie elever med sin billiga och påklistrade humor, den var rörig rakt igenom pga att man formligen kastades mellan de olika scenerna. Den genuina känslan av Göta kanal sommartid lyste med sin frånvaro, manuset till denna måste ha skrivits på en kafferast för så här dåligt får det bara inte vara. Skådespelarna på båtarna var heller inte i paritet med de i ettan. Nä, tillbaka till den lite mera underfundiga situationshumorn som fanns 1981, sånt som blev roligt pga att man inte visste om det var menat så eller ej. In med tunga profiler i båtarna igen(som i ettan). I trean borde man också jobba för att få tillbaka några fler från det gamla gänget. En comeback av Bjorn H-son Larsson och Rune vore inte fel.

gillar inte riktigt uppföljare inte på en sån här svensk klassiker. men den är okej

madeleine_g

Lite lagom smågullig film som förmodligen kommer att bli en lika stor klassiker som den första filmen. Dock är den inte alls lika bra.

Biopremiär: 2006-12-25

Göta Kanal (1981)
Göta Kanal 3 - Kanalkungens hemlighet (2009)