Göta Kanal 3 - Kanalkungens hemlighet

1,8

Handling: Dottern Petra kör turister i en gammal ångslup på Göta Kanal medan hon berättar myten om kanalbyggaren Baltzar von Platens hemlighet. Kanotisten Svante är ute på sin årliga tur på kanalen. Skall vi äntligen få veta vad han gör här år efter år? Allt verkar ordna sig för Andersson. Men så slår den italienska maffian till. Det kommer inga pengar. Kronofogden jagar Andersson, men blir också själv jagad. Båtar sjunker, båtar exploderar, andra kör på land. Pengar kommer, pengar försvinner. Allt är som vanligt på Göta Kanal.

År: 2009
Svante Grundberg
Christian Rinmad
Ane Dahl Torp

Copyright AB Svensk Filmindustri

Mot bakgrund av ett vackert Göta Kanal sjunker svensk film ytterligare ett snäpp ner i dyn. För att citera en familjemedlem har jag "precis bevittnat lågvattenmärket för svensk filmhistoria", en beskrivning som stämmer mycket väl överens med denna sopiga rulle. Jag har vissa problem med att återberätta handlingen då jag, även efter att ha sett filmen, är osäker på vad den egentligen är. Det är ju ett race på kanalen, precis som tidigare, och så kronofogden, med den nya assistenten Tanja ... Lite italiensk maffia, motorcykelknuttar ... Ni förstår ju själva. Faktum är att denna inkonsekventa, trassliga och fullständigt humorbefriade historia tappade sin lockelse redan tjugo minuter in i filmen - under resten av speltiden livnärde jag mig enbart på hoppet att få se min Sergio. Men till och med där gör filmskaparna en tabbe - den söte italienaren finns det inte en skymt av, medan slisken Benito figurerar hejvilt (och plötsligt är intresserad av Petra). I själva verket kryllar manuset av snedsteg som inte ens min brors amatörspex skulle ha tillåtit.

Finns det verkligen inget att uppskatta? kanske ni frågar er. Tja, som jag tidigare har sagt är miljön minst sagt njutbar, och jag ska erkänna att manuset bjöd på några kortare fniss här och var. I övrigt måste jag dock stå på mig och hävda att detta förmodligen är den i särklass sämsta svenska film jag har sett under mina år. Trots den småroliga idén att förklara varför kanotisten Svante paddlar på kanalen varje år så skjuter konceptet sig själv i foten, eftersom man tvingas uppgradera denne lille man från tidigare års statistroll till en betydligt viktigare karaktär - en börda han inte lyckas axla. Att sedan låta karln öppna munnen och börja snacka - efter att ha tillbringat tre fjärdedelar av filmen i total tystnad - skvallrar återigen om den allmänna slarvighet som har färgat detta projekt. Som avslutning ska jag dock medge att jag halvt om halvt uppskattade Jon Skolmens roll som den frågvise norrmannen - en uppenbar vink till Skolmens rollfigur i de fyra Sällskapsresan-filmerna.

Stefan I

Med tanke på de oerhört låga förväntningarna jag hade så blev jag positivt överraskad över att Göta Kanal 3 faktiskt inte alls kändes så floppig som jag trott. Det känns mycket somrigare än tvåan, det är betydligt färre rollkaraktärer och det är allmänt småtrevligt.

Det är inte någon vidare lysande svensk film ur komisk synvinkel, men sett som en familjefilm duger den bra. Märks att regissören har gjort barnfilmer tidigare. Sen är det något som trots skillnaderna ändå får denna att kännas mer korrekt som uppföljare än vad tvåan gjorde. Det är nog faktiskt det att manuset är skrivet av Hans Iveberg som även skrev och regisserade originalet. Lugnare tempo och lite mer hemtrevligt än den alltför speedade tvåan.

Så faktiskt… trodde aldrig… men jag tycker Göta Kanal 3 är bättre än Göta Kanal 2.

En -2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Det enda som räddar denna film från en etta är att den faktiskt kan vara underhållande som barnfilm, MEN... DÅ ska man marknadsföra den som det också!!

Barnslig rakt igenom. Efter att ha sett ettan och tvåan kör den här ända ner i botten. Storyn är riktig dålig och man måste väl förstå att det inte går att köra på samma skämt även i denna film.

Joda

Stefan I
"Den här filmen måste vara bland det tramsigaste jag sett i kategorin svensk underhållning, inte bara för att handlingen är otroligt banal, den är dessutom fylld av helt meningslösa sidohandlingar som bara dödar tid, och en ovärdig orealistisk sorti för den gåtfulle kanotisten som hamnar i en situation som gör karaktären totalförlöjligad i slutet av filmen. Man borde släppt den som barnprogram istället för det är precis vad det är.."

Som synes citerar jag en annan medlem här. Är inte värt att skriva om det med andra ord ändå. Leder ändå till samma slutsats. Bra skrivet Stefan I!

Alltså: Se inte denna film!

En bra film kul.. :)

Trodde att denna skulle vara mycket sämre än andra filmen, men denna var nog lite bättre. Den var i alla fall inte lika pinsam, men avsaknaden av egentlig handling gjorde att den inte blir mer än godkänd.

Biopremiär: 2009-12-25
Filmpunkten-id: 22014

Göta Kanal (1981)
Göta Kanal 2 - Kanalkampen (2006)