Göta Kanal

Handling: En stenrik arab vill lägga en stororder på 1.000 svenska motorbåtar. Dock lider han av beslutsångest och utlyser därför en tävling mellan två båtar genom Göta Kanal. Den båt som kommer först till Göteborg får kontraktet. Tävlingen står mellan det stora multinationella företaget Uniship och lilla Anderssons båtvarv. En fullständigt vansinnig jakt genom Göta Kanal påbörjas. Och i Göteborg står Prins Kahlifa bin Hircham al Saba och väntar med en fet check.

År: 1981
Regissör: Hans Iveberg
Originaltitel: Göta Kanal
Alternativ titel:Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?
Janne 'Loffe' Carlsson
Svante Grundberg
Lars Amble
Christer Lindarw

Copyright SF Video

Nr 24 på min Topp 250. En svag 5 som film, men en klar 5 i sin egen genre.

Tagline: ...eller Vem drog ur proppen?

En svensk film som är klassisk och en av de bästa actionkomedierna någonsin i detta lands historia med mååånga folkkära skådisar. Många sköna klassiska repliker och vackra naturscenerier/miljöer (speciellt om man som jag har åkt kanalen) likaså.

Parentes:
Att sedan Göta Kanal 2 - Kanalkampen just nu, mars 2007, har ett högre snittbetyg här på Filmpunkten än 1:an, får vi hoppas är en ren tillfällighet - personligen anser jag det vara en katastrof att tvåan får så mycket som den får över huvud taget (stark tvåa skulle jag ge den som max, och det är knappt). Pinsamt.

Quotes: Björn H:son Larsson: Hey, you bloody Turk!
Greek Boatbuyer: Turk? I'm Greek!

Olofsson

En bra film där många av våra svenska follkära skådespelare är med. En relativt barnslig handling såsom Stig-helmer -filmerna, dock mycket sevrärd och rolig.

Finns inga ord för hur dåliga dessa filmer är.

Gunnar Bergquist

Längesen jag såg den. Minns flabb och att Svante Grundberg välte med en kanot. Och var det inte väldigt kul att invandrare inte talade perfekt svenska? Hö, hö.

Väl värd en etta, dock rätt svag. Vänder sig till inavlade pojkar på landet som aldrig sett en neger. Stig Larsson skulle lagt händerna på rullarna och bara - Nä, det här inte är bra...

Finns inga ord för hur dåliga dessa filmer är.

En riktig svensk klassiker. Funkar bra än idag.

Det här är en svensk komediklassiker, men den blir inte bättre för det. Oväntat dålig och det är makalöst långt mellan skratten. En ljuvlig scen med Ulf Brunnberg som dryg polis är det bästa med filmen. Trots det är den inte i närheten av att hota Sällskapsresan eller Vi hade i alla fall tur med vädret som bästa svenska semesterfilm.

Getosten

Proffsigt proffsigt.
Så fruktansvärt enkel, men ändå grymt kul.
Scenen när hon skulle i båen tänket jag på i skrivande stund, och hahaha!
Kim Anderzon är verkligen den som bär upp hela filmen, kan vara en av sveriges bästa komiker någonsin!
Alla tråkiga wannabe-filmkritiker som klagar över att storyn är enkel: KOM PÅ NÅGOT BÄTTRE SJÄLVA DÅ!!

klinger

Svensk klassiker som man bara måste gilla .

erik__thörnell

Jag tycker att filmen har en bra handling. Tvåan är ett snäpp bätre men det är inge fel på ettan.

Göta Kanal 2 - Kanalkampen (2006)
Göta Kanal 3 - Kanalkungens hemlighet (2009)