Batman Forever

Batman Forever Köp filmen på CDON
2,4

Handling: Harvey "Two-Face" Dent (Tommy Lee Jonaes) håller på att råna en bank, Batman (Val Kilmer) kommer till undsättning men Two-Face lyckas fly. Dagen efter blir Bruce Wayne inbjuden till Edward Nygma (Jim Carrey) som vill visa sin nya uppfining till sin idol mr Wayne. Nigma får dock nobben och sparken från Wayne enterprise. Edward svär att han skall hämnas och därmed skapar han sitt alter ego "Gåtan".

Gåtan letar upp den kluvne Two-Face och erbjuder att de slår sina hjärnor ihop för att döda Batman och störta Bruce Wayne. Samtidigt får Bruce ta hand om Dick Greyson (Chris O'Donnell) som förlorat sin familj i ett av Two-Face många våldsbrott. Dick är lite för envis och lyckas snart ta reda på Bruces hemlighet. Tillsammans bildar de en pakt som Batman och Robin ger sig ut för att ta stoppa Edward Nygma och Harvey Dent.

År: 1995
Rene Auberjonois
Joe Grifasi
Philip Moon
Jessica Tuck

Film med många kända skådespelare i olika stora roller. Tommy Lee Jones spelar Twoface bra och Jim Carrey med sin "oseriösa" stil är perfekt som Gåtan.
Miljöerna i filmen är dunkla, precis som det ska vara. Lite mörkare stämning överlag hade passat bra, men det funkade bra som det var nu också.

Nikita

Något töntigare än dom Batman-filmer som regisserats av Tim Burton, men jag tycker ganska bra om den ändå.
Många tycks anse att Jim Carrey spelar bra i denna film, och det kan jag hålla med om.
Även Val Kilmer gör bra ifrån sej, i huvudrollen.
Musiken i filmen gillar jag också.

Smårolig film med Carrey som skurk men lite väl barnslig och fånig där handlingen brister.

Ercy

Jag såg denna som en del utav ett batmanmaraton, Tommy Lee Jones prestation känns som stulen från Jack Nicholson (Jokern). Jim Carrey gör en strålande insats som hindrar filmen från att falla till 1.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: -
Regi: Joel Schumacher +
Skådespelare: Nicole Kidman +
Unik: -

Maria007

Tim Burtons Batman filmer var enligt mig dem bästa. Sedan sjönk allt!

Jag älskar ju Jim Carrey så denna film va ett måste!! och han kan spela vilken roll som helst och han gjorde denna roll grymt bra!! Filmen i helhet är grymt bra!

Batman (1989)
Batman - Återkomsten (1992)
Batman och Robin (1997)
Batman, The (2022)