Arthur och minimojerna

Arthur och minimojerna Köp filmen på CDON

Handling: 10-åriga Arthurs morfar försvann spårlöst för fyra år sedan och nu riskerar hans mormor att förlora huset om hon inte kan betala alla räkningar. Arthur ger sig av för att söka efter skatten som hans morfar hade med sig från Afrika. Han hittar en hemlig väg till Minimojernas land och befinner sig plötsligt i en fantastisk värld full av överraskningar. Tillsammans med minimojernas prinsessa ger sig Arthur av på ett farligt äventyr i sin egen trädgård.

Regissör: Luc Besson
Originaltitel: Arthur et les Minimoys
Alternativ titel:Arthur and the Minimoys (USA)
Alternativ titel:Arthur and the Invisibles (USA)
Ursprungsland: Frankrike

Copyright Scanbox

Natta or Tattis

Ganska bra tycker jag =)

nannysan

Små kul animerad film, helt klart godkänd och lite mer... Skall ses på Engelska ( om jag själv får bestämma )

Film_älskaren

Jag såg filmen i förhandsvisning! Jag tycker att den var jätte bra gjort! Det händer en del action.

3 (6/10)
Så har man äntligen sett även del i trilogin. Stabil familjeunderhållning.

Inget att hänga i grannen, en mycket svag 2:a.

Ajice

Extremt underhållande äventyr ^^,

tog den här filmen på voddler och tänkte.den här kan inte va så bra och ja hade rätt.den va knappt att den va bra men den klarar sej för att dem tar lite från pulp fiction och såna filmer.svag 3

Oerhört söt film som jag fastna för direkt!! gillar äventyret med de små krabaterna!! längtar till nästa film :)

TheHobbit

En klar femma!
den här filmen var fantastiskt fin. Jag trodde att det skulle vara en barnslig och tråkig film men den var ju för fan helt fantastisk! Fotot var i toppklass och skådespelandet var detsamma. Jag gillar blandningen mellan animerat och verklighet och handlingen var ju hur bra som hellst!
ABSOLUT sevärd!

Hook

Ett mini äventyr med stort hjärta!

Arthur lever med sin vekliga föräldrar som inte tror på fantasi eller ens sig själva. En sommar tar de med sonen ut till farföräldrarna på landet. Arthur har längtat efter att få träffa sin lekfulla och glada farfar. En somrig dag träffar Arthur en liten mäniskoliknade varelse och hans liv förändras då han drars ned i en värld full av fantasi, småkryp och ett lång gående rivalitet mellan den onde M och kungen av minimojernas rike.

Fantasin som Luc besson presenterar i de animerade/live-action äventyret känns som en blanding av Nils-Kalrsson pyssling och Trolkarlen från Oz. Freddie Highmore spelar pojken Arthur i verkligheten och är rösten till den mer coola och animerade hjälten nere i hos de tre milimeter höga minimojerna. Filmens starka budskap att det inte är den fysiska storleken som räknas utan den starka viljan gör att man inte blir missförståd att det är en film för barn.

Men det kan också tilltala äldre barn och vuxna med sin humor och färgglada miljö så skapar animatörerna något som bara Pixar gjort hittills, en mycket sevärd film. Kärleken mellan minimojernas prinsessa känns snudd på och rivaliteten mellan ondskan och humorn gör att man älskar den elaka David Bowie som gör rösten till onda M. Övriga medlemmarna i filmen får såväl som spel tid och en chans att förklara världen som Arthur och åskådare blivit indragen i. Det finns få fel och dem har man glömt bort när filmen är slut. Det sentimentala är att man inte vill lämna det färgglada landet hos minimojerna utan man villa ha mer av den värld och äventyr som kan komma senare.

story: 4
skådespelare: 3+
regi: 4

helhet: 4

Biopremiär: 2007-02-02
Filmen är animerad

Arthur och Maltazard (2009)
Arthur och de två världarna (2010)