Arthur och Maltazard

Handling: Arthur är fylld av förväntan. I natt avslutas månens tionde cykel och han kommer kunna återvända till Minimojernas rike för att träffa Selenia. Minimojerna är lika fulla av förväntan. De har förberett en stor fest till hans ära och Selenia har tagit på sig sin vackraste klänning. Men just denna dag, av alla dagar, beslutar sig Arthurs pappa för att förkorta familjens vistelse hos mormor. Precis när de ska ge sig iväg kommer en spindel släpande på ett risgryn som den placerar i Arthurs hand. På risgrynet står det SOS med stora bokstäver. Arthur förstår direkt, Selenia är i fara! Han tvekar inte ett ögonblick att ge sig iväg till hennes undsättning, även om det innebär att han måste klura ut en farlig väg tillbaka, falla huvudstupa in i Max' bar, stöta ihop med Kröbs trupper (De Sju Rikenas nye tyrann), rädda skinnet på Betameche, bekämpa stora äckliga råttor, grodor och håriga spindlar...endast för att upptäcka att ingen av Minimojerna sänt budskapet om hjälp! Nu återstår bara frågan om vem som gillrat en så slug fälla för att lura tillbaka Arthur?

År: 2009
Regissör: Luc Besson
Originaltitel: Arthur et la vengeance de Maltazard
Alternativ titel:Arthur and the Revenge of Maltazard (Storbritannien)
Ursprungsland: Frankrike
Allan Wenger
Doug Rand

Så sjukt dålig. 1:a.

torulf

Som tecknad film är den en stark fyra. Rätt episk saga faktiskt. Men Freddie Highmore är usel och riktigt irriterande. Så IRL(?!) är filmen kass, max en etta. I och med att det "verkliga" är så liten del så skulle filmen kunna bli en fyra, om det inte varit för slutet. Som inte är ett slut. Allt stannar mitt i. Se inte filmen förens ni har del tre i andra handen. Då kanske den är värd att se. Luuk som röst är rätt kul. Han passar som töntig farsa ;-)

Och är inte nästan alla skådisar utbytta sedan ettan?

hittills bra uppföljare blev lite chockad när filmen tog slut mitt i allt och fick reda på att det ska komma en del 2 till den men annars bra och jag tycker hela iden och storyn är gullig

Hook

Ett trist mellankapitel till sista delen

Arthur har varit ifrån sin älskade prinsessa av minimojerna efter att ha besegrat den onda Maltazard så lever han i sitt mänskliga liv igen och längtar till fullmånen för att kunna komma tillbaka till minimojerna. En dag får han ett meddelande om att prinsessan är i fara. Arthur skyddar sig till de afrikanska försvararna av porten till riket och ber om hjälp att få komma till minimojerna snabbare. Men mycket tyder på att det kan var en fälla då spår av Maltazards överlevande kommer fram.

Filmen utspelar sig 80% av tiden i människornas värld och besviket mindre än 20% i minimojernas värld. dock är ett nödvändigt kapitel i trilogin om Arthurs kamp mot ondskan i sina två världar. Skådespelarna får mer screentime och det är betyligt tråkigare den här gång eftersom första filmen var så full av äventyr och fart så blir andra delen bara en inhoppande epilog som förklara upptakten till tredje och sista delen.

Freddie Highmore är bara trist att se på i längre perioder och han verkar ha mer kärlek till en person han bara träffat några timmar för drygt en månad sedan än sin mor som bekymmersam sig för sin son. Hans far är mer en plåga av stereotypiska fadersbilder i fantasi filmer. De tror på inget och omedvetet hindrar vår hjälte från att bekämpa ondskan. Ett tema som vart bättre utfört i första filmen. Farfar är den ända som förstår vad Arthur går igenom ochg det skulle vart mycket roligt att se mer fart och action än vad som visas. Andra delen känns mer som ett mysterium som inte ens får en förklaring till varför det händer.

story: 2-
skådespelare: 2
regi: 3

helhet: 2

Biopremiär: 2009-12-04
Filmpunkten-id: 19791
Filmen är animerad

Arthur och minimojerna (2006)
Arthur och de två världarna (2010)