Ocean's Thirteen

Ocean's Thirteen Köp filmen på CDON

Handling: Danny Oceans kompis Reuben Tishkoff blir lurad av Vegas mest hatade affärsman, Willy Banks, och stryker nästan med på kuppen. Ocean och hans gäng beslutar sig för att få Willy Banks på fall, med hjälp av deras gamla fiende Terry Benedict. Det handlar inte om pengar. Den här gången är det personligt.

Regissör: Steven Soderbergh
Eddie Jemison
Andy Garcia
Carl Reiner

Copyright Sandrew Metronome

Den första heistfilmen om Ocean och hans elva var en frisk och nyskapande film inom genren. Skådisarna passade utmärkt i sina roller och fotot och musiken gav filmen något eget. Uppföljaren som tillämpade ännu en karaktär var tyvärr inte lika bra, den ville vara föregångaren fast mycket, mycket mer och det gick inte alls bra.

Tyvärr kan man också säga samma sak om "Ocean's Thirteen", men den har så mycket annat som väger upp för det dåliga. Skämten är bättre än i föregångarna. Man slipper bli lurad och får faktiskt veta hur rånet går till - mycket trevligare. Samt att skådespelarensamblen ser mycket bättre ut tack vare Al Pacino och Eddie Izzard i birollerna. Dessutom slapp vi Julia Roberts, något som känns väldigt bra.

Dessutom råkar "Ocean's Thirteen" innehålla en av de roligaste scenerna jag sett på väldigt länge. En viss scen då två mogna män bryts ned av ett Oprah Winfrey avsnitt med lyckligt slut.

Rusty Ryan: Are you alright?
Danny Ocean: Yeh, um, I just bit into a pepper.
Rusty Ryan: Is that... are you... are you watching Oprah?

inzomnia

Filmen får en stark tvåa. Den var helt ok och underhållande för stunden men gav ärligt talat inget speciellt i övrigt. För mkt Casino, för lite coolhet, för lite bra konversation. Jag gick från biosalongen och tänkte inte ens tillbaka på det jag sett. Kanske var jag tom lite glad över att den var slut.

kalles

Känns konstigt att ge en film med många av våra absolut största och bästa skådisar i Clooney, Pitt, Gould, Cheadle, Pacino och Garcia som är regisserad av mästaren på filmiska filmer en svag tvåa i betyg..

För det första är filmen alldeles för rak på sak, allt som du måste veta får du förklarat för dig under dom inledande fem minuterna, väldigt vagt kan också tilläggas, vilket ledde till att jag inte förrens i slutminuterna faktiskt förstod vad allting handlade om..
Sen så är det tråkigt att ingen av skådisarna bjuds på några som helst svårigheter, alla roller leks igenom på ett otroligt lättsamt och lulligt sätt.. Karaktärerna är så tunna att inte ens skådisarnas egna charm och karisma klarar av att få vind i seglen. (Och nu talar vi om några av dom mest charmiga och karismatiska skådisarna som finns).

Men visst finns det en hel del roliga stunder precis som i dom tidigare filmerna, man skrattar och njuter bitvis, dock inte tillräckligt mycket för att det ska vara värt biobiljetten..

Fungerar som underhållning för en kväll. Bra skådespelarensemble.

nn94

jag gillade den här filmen väldigt mycket för enligt mig hade den allt en bra film behöver; mycket bra skådisar, kul handling och stil. men jag tycker att Matt Damons roll knuffades undan lite väl mycket, i stora delar av filmen. men dock är det här en väldigt, väldigt bra film.

Bra film med bra skådespelare

Pesole

Ne, denna var den allra sämsta filmen. Jag gillar dem andra filmerna väldigt mycket, men den här var den sämsta filmen jag har sett.

jag tycker det här filmen e den bästa av dem tre filmerna..jag gillar inte brad pitt eller george clooney annars men här så gör dem ett bra jobb men bästa scenen e när clooney tittar på operah whitney:P

Hanes

En film som man nog måste se två gånger för att hinna med i alla svängar. Men filmen har bra skådespelare och är väldigt rolig i vissa stunder. Men den kommer fortfarande inte i närheten av etta. En trea..

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: What are the odds of getting even? 13 to one. / Revenge is a funny thing. / How Do Steal Half A Billion Dollars, In 3.5 Minutes?

Detta är en film som är bra, kanske tom. riktigt bra, men inte mycket bra. Och aldrig ens i närheten av en 4 i betyg utan ligger och skrapar i taket på trean.
En helt klart småcharmig film som är stjärnspäckad och full av en massa härliga karaktärer. Pacino gör sin roll mycket bra, som oftast. Kul att Garcia kommer tillbaka.
Rätt sköna repliker/dialoger även i denna del i trilogin. Man måste verkligen hänga med på noterna för att inte missa detaljer i det som sägs - alltså ingen umgås-socialt-samtidigt-som-man-tittar-film (!).
Bra musik (soundtrack) och skön layout på filmen iklädd 1960-talsstil i sång, musik, färg och bildklippning. Ett exra plus för ett faktiskt gediget och genomtänkt fotoarbete - en hel del snygga kompositioner möter oss, vilka blir en fest för ögat i en annars hyfsad film (!).
Blev återigen en aning besviken då filmen inte höjer sej mer när så många stjärnor är med. Men dels är det en del manusarbete som skulle kunna finslipas, dels längden och därmed tempot på filmen - vilket jag för övrigt tycker att alla tre filmer i Oceans-trilogin har problem med. Frågan är dock om inte denna sista del är den mest spännande - jag vill iaf hela tiden veta hur det ska gå för Mr Bank. Denna del 3 och del 1 är bäst, del 2 klart sämre.
Citat av Kalles som jag håller med om: "Karaktärerna är så tunna att inte ens skådisarnas egna charm och karisma klarar av att få vind i seglen.".
Detta är helt ok underhållning även om filmen är överskattad, men den hamnar kanske ngt tveksamt i DVD-samlingen till ett mkt lågt pris trots allt. Visst kan man se om detta, men du kan hitta bättre favoritfilmer du hellre vill se om.

Trivia: Factual errors --> The tunnel boring machines used to make the Chunnel were huge and took months to assemble. There is no way that one could be transported on the back of a single tractor trailer and put into service in a matter of hours (days). In fact there were 11 Tunnel Boring Machines in total. Some of the machines were dismantled and removed. Some were driven steeply downwards and buried clear of the tunnel. / Steven Soderbergh filmed all of Al Pacino's scenes in three weeks.

Biopremiär: 2007-06-07

Ocean's Eleven (2001)