Ocean's Twelve

Handling: Filmvärldens coolaste tillika mest elegant klädda skurkar planerar en ny kupp och är som sist anförda av Danny Ocean (George Clooney). De smarta och charmfulla skurkarna drabbar denna gång städer som Paris, Rom, Amsterdam, Chicago, Las Vegas och Los Angeles.

Regissör: Steven Soderbergh
Jeroen Krabbé
Bruce Willis
Albert Finney

oliver_kahn

Tvåa eller trea, två eller trea, tvåa eller trea...
Ja, här tvekar man så man kommer bli rynkig i förtid.

Det är en hyfsad film, men den var inte den film jag gick till bion för att få se. Jag ville se uppföljaren till ocean's eleven, en riktigt fin heist-film med ett skarpt manus som får en att hoppa till och inse hur genial kuppen är. Jag fick se ett gäng lallande skådisar av über-klasse vars planer den här gången känns torftiga och stereotypa.

Kanske vågade regissör Soderbergh inte ta steget tillbaka. Kanske blev han bara ombedd att göra en uppföljare för att filmbolaget skulle dra in mer pengar. I vilket fall som helst är ocean's twelve en trevlig film, ungefär lika trevlig som den är intetsägande. Och så är den ingen heist-film.

Slutsats: se nån tidig jönssonliga-film. Där vet du i alla fall vad du får.

Jag ville verkligen tycka om den här filmen. Och jag försökte. Jag satt framför tv:n i två timmar och försökte urskilja någonting som inte var trist, machobetonat eller ogenomtänkt. Den här filmen tillför verkligen ingenting.

Inte riktigt lika bra som ettan. Finns några partier som är lite för sega, men annars är manuset rätt smart också denna gång. Och Soderbergh är en mästare på att göra sina filmer snygga. Håll utkik efter Widerberg. Stark trea!

Isko

Eleven är ofattbart mycket bättre.

den sämsta i serien

svag 2

En bra film. Med bra skådespelare.

goni

bra uppföljare men den första var bättre

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: You cross one ocean, you face them all / They're back... and then some / Twelve is the new eleven / Three years ago, they stole 160 million dollars. Now the only thing between their old enemy and their new one is an Ocean.

Detta är den klart sämsta delen i trilogin. Filmen är tyvärr bara helt ok, men aldrig ens i närheten av en klar 3 i betyg utan ligger och skrapar i taket på tvåan.
En klart småskön film som är stjärnspäckad och därmed också full av en massa olika härliga karaktärer.
Rätt sköna repliker/dialoger. Man måste verkligen hänga med på noterna för att inte missa detaljer i det som sägs - alltså ingen umgås-socialt-samtidigt-som-man-tittar-film (!).
Blev lite besviken då filmen inte höjer sej mer när så många stjärnor är med. Men dels är det delvis en hel del manusarbete som skulle kunna finslipas, dels längden och därmed tempot på filmen - vilket jag för övrigt tycker att alla tre filmer i Oceans-trilogin har problem med. Var är den stora spänningen med stort s? Filmen är omåttligt överskattad.
Citat av oliver_kahn som jag håller med om: "Jag fick se ett gäng lallande skådisar av über-klasse vars planer den här gången känns torftiga och stereotypa. ... I vilket fall som helst är ocean's twelve en trevlig film, ungefär lika trevlig som den är intetsägande."
Detta är helt ok underhållning, men filmen hamnar inte i DVD-samlingen ens till ett mkt lågt pris. Visst kan man se om detta, men du kan hitta bättre favoritfilmer du hellre vill se om. Vad gick fel egentligen? Ja, du, den som kunde sätta ord på det.

Trivia: The story of this film was taken from "Honor Among Thieves", a screenplay treatment written by George Nolfi that was originally intended to be a John Woo vehicle. When it was decided that Ocean's Eleven (2001) was going to have a sequel, Warner Bros. asked Nolfi to rewrite the script, adjusting it for the Ocean's Eleven characters. / Steven Soderbergh insisted that this film be made on the same budget as the original Ocean's Eleven (2001). / Bruce Willis, who appears as himself in the film, was originally signed to play Danny Ocean in Ocean's Eleven (2001), but pulled out due to scheduling conflicts.

Cammie

Otroligt rörig och har inget av den charm som Oceans Eleven hade. Inte ens den 'stjärnspäckade' rollistan kan göra betyget högre än en 1. Se "Eleven" och "Thirteen" istället.

Lika bra och underhållande som första.

Biopremiär: 2004-12-17

Ocean's Eleven (2001)