Blade

Blade Köp filmen på CDON

Handling: Blade bygger på en serietidningshjälte med samma namn som till hälften är man, till hälften vampyr. Och i Wesley Snipes gestaltning handlar det inte om att bekämpa de övernaturliga varelserna med vitlök och kors. I stället är han beväpnad med ett jättelikt svärd, en eldkastare och ett automatvapen som spyr ut silverkulor.

År: 1998

Eric Edwards
Donna Wong
Carmen Thomas

Copyright Sandrews

En löjlig film visst, men cool, en coolare film får man nästan leta efter, jag gillar det fräcka och brutala i filmen. Visst är "Blade" överdrivet cool i filmen, men det funkar nästan, för när man ser honom fightas mot vampyrer så blir det coolt. Dessutom har filmen ett ledmotiv man aldrig kommer glömma, en av de tuffaste Techno-låtar jag hört, och tycker inte ens om musiken. Men ibland känns storyn överdriven, och det blir för mycket slakt.

Den får en svag 3a. Blir jättestörd att Vampyrerna försvinner i ett litet moln direkt bara dom nuddar Silver. Och så går dom omkring och säger att Vampyrer är överlägsen människor? Människor kan f-n grovhångla med silver! Jag älskar Vampyrer med hatar Vampyrerna i Blade. Dom är lättare att döda än råttor! Krävs inte en stor stark halvmänniska halvvampyrneger för att göra jobbet. Krävs bara en silverkniv eller nått.

losdrivaren

Bra Vampyr rulle! Mycket skön vampyr vampyr jägare på korståg

En modern vampyrfilm som funkar riktigt bra. Diggar den :)

den här va en ok film fast två e mycket bättre

En 3+ som film & i sin egen genre.

Taglines: The power of an immortal. The soul of a human. The heart of a hero. / Against an army of immortals, one warrior must draw first blood. / Vampire Hunter / Sometimes it takes one to kill one. / Have you given blood lately? / Part Man. Part Vampire. All Hero.

Inte lika bra som del 2, som utan tvekan är den bästa delen i trilogin, men näst bäst (del 3 är sämst).
Snipes är lysande som Blade och Kristofferson är bra som hans kompanjon. Dorff är något blek som skurkvampyr, om du frågar mej.
Snygga CGI-effekter och mycket bra koreografi i kampsportsscenerna. En del sköna fåordiga repliker.
Grymt bra musik (soundtrack) i den numera moderna klassiska techno-låten "Confusion (Pump Panel Recon Mix)" m New Order, som sen fick minst två andra storsäljande techno-covers i Public Domains "Operation Blade (Bass in the Place...)" samt Warp Brothers vs Aquagens "Phatt Bass".
Cool och spännande actionfilm, efter en Marvel-serietidning, som givetvis hamnar i DVD-samlingen. Denna tål att ses om många gånger.

Trivia: LL Cool J was originally considered for the part of Blade. / The Vampire Bible is referred to as "The Book of Erebus". Erebus is a god of darkness according to Greek mythology. / Body Count: 88

Häftig och mycket fräck film... Helt klart bra

rednaxela

En film jag såg för mycket länge sedan kommer ihåg att den var bra.Grymma effekter och en mycket bra story.Wesley snipes som ju har huvudrollen delar ut hela sitt register och gör det mycket bra.
Rekommenderas.

purelove