Blade II

Handling: Blade (Wesley Snipes) är till hälften människa, till hälften vampyr, och besatt av sin önskan att utkräva hämnd på de varelser som gav sig på hans mor och därmed är orsaken till hans belägenhet. Men han drivs också av en önskan att rädda mänskligheten från att gå under i ett bloddrypande slag mot vampyerna. I detta actionfyllda äventyr tvingas Blade att alliera sig med några av sina tidigare fiender för att tillsammans med dem försöka bekämpa en större fara än någon av dem tidigare mött - hotet att en ny typ av supervampyerer tar över världen och utplånar såväl mänskligheten som Blade och hans tidigare fiender.

År: 2002

Karel Roden
Tony Curran
Santiago Segura
Luke Goss

"En upprepning av den första filmen, fast med värre monster, häftigare prylar och självklart, fräckare repliker"

Den första "Blade"-filmen var ganska banbrytande inom mainstream - den uppmärksammades av många, bland annat mig. Den var häftig, snyggt gjord och underhållande, och rätt så bra. Uppföljaren tar "Blade" till ett annat plan. Allt är 10 gånger värre, dvs vapnen, skurkarna, bossarna och replikerna. Allt detta blir i längden tröttsamt och enformigt. Blade röjer omkring och dödar allt som går att döda, och allt går att döda. Därför blir "Blade 2" fruktansvärt förutsägbar.

Men vi får inte glömma själva konceptet inom mainstream - att filmen är till för att underhålla, och det gör den. Trots allt detta överdrivna med viftande svärd, hoppande från höga höjder och överdrivna monster - så är det rätt så underhållande. Bättre blir filmen förstås inte, men ett misslyckande är det inte eller. "Blade 2" är riktad mot den publik som vill se just: Blod, högklassig action och, kanske, Wesley Snipes (som spelar Blade), och jag råkar INTE vara en sådan åskådare. Jag tittar och vill gå istället.

Ljud/Musik: 4 - Det är fräckt och passande
Manus/Handling 2 - Tyvärr för tunn och förutsägbar
Skådespelare: 3 - Snipes som Blade är den enda som syns
Effekter/Foto: 4 - Utan det är filmen ingenting
Filmlängd: 2 - Som sagt väldigt enformig

Omdöme:
Jag tyckte inte om "Blade 2", visst var den underhållande, men bara på ett sätt en 10 åring skulle uppskatta. Jag är inte 10.

losdrivaren

halvvampyren fortsätter sitt korståg men klarar han pressen?

Shcookie

En mycket älskvärd och... tja, RIKTIGT, RIKTIGT grym film. Effekterna är kanske inte de bästa, men duger mer än väl. Jag ÄLSKADE de olika karaktärerna och de där Reapersernas munnar var bara... UGGGH. Så... välgjort, helt enkelt!
Själv gillade jag karaktären Nyssa Damaskinos mest i filmen, både fysiskt och som karaktär.

Se den om du gillar den här typen av film! Välgjord Vampyr-action med härliga karaktärer är det!
En mycket stark trea får det bli.

Inte lika bra osm ettan men ag tyckte om den ändå!

uncle_funk

Hyfsad film som man kan ligga och dröna till.
Dock den sämsta i mitt tycke.

jag tycker det här e den bästa blade filmen..men alla blade filmern har olika grejer som det blir bra på men denna får en trea av mej

Ludwig06

Bästa uppföljare där Blade drar in i blodig strid med sina fiender mot nya monster som vill ta både människor och vampyrer.
Gillar du förra filmen så kommer du inte ångra att se eller snarare bli besviken på den här.

Detta var inget för mig..ointressant och tråkig, bara en massa slagsmål och blod.

Blade (1998)
Blade: Trinity (2004)