Mr. Brooks

Mr. Brooks Köp filmen på CDON

Handling: Den respekterade affärs- och familjemannen Mr. Brooks (Costner) har en hemlighet. Han är en mördare som blivit beroende av dödandet, men som nu vill sluta mörda till varje pris. Hans mörka alter ego Marshall (Hurt) har dock en helt annan inställning. Marshall lever för jakten och spänningen i dödandet.

Trots sina invändningar tvingas Mr. Brooks – i tidningarna känd som ”The Thumbprint Killer” – att begå ett sista mord. Marshall peppar honom och Mr. Brook utför dådet enligt den ritual som blivit hans kännetecken. Men den här gången är han vårdslös och blir sedd av en nyfiken granne. Den snokande Mr. Smith (Cook) ställer ett ovanligt och ganska störande krav för att inte avslöja vad han sett. Han vill följa med när Mr. Brooks mördar nästa gång. Mot bättre vetande går Mr. Brooks med på detta samtidigt som han planerar för att låta detta mord bli det absolut sista.

För att komplicera det hela har Mr. Brooks dotter Jane hoppat av college och meddelar att hon är gravid. Marshall anar att hon döljer något. Kommissarie Atwood (Moore) är Mr. Brooks tätt i hälarna, fast besluten att avslöja ”the Thumbprint Killer” fast hon inte klarar av att stå öga mot öga med sina egna inre demoner. Mr. Brooks och Marshall tvingas att spela ett allt högre spel – ett spel som nu innehåller alltför många sidointriger och alldeles för många aktörer.

Regissör: Bruce A. Evans
Steve Coulter
Marg Helgenberger
Danielle Panabaker

Copyright AB Svensk Filmindustri

Eftersom man hela tiden väntar på att filmen ska ta den typiska Hollywood-vägen, sitter man oroligt igenom hela filmen. Men den följer sin linje bra från början till slut och det är en både händelserik och smart genomförd film. Visst har den sina brister (främst valet av Demi Moore som detektiv), men i det stora hela en både underhållande och bra film där Kevin Costner gör en bra prestation där han känns helt rätt.

kaj08

Överaskande bra thriller med Kevin Costner som en framgångsrik affärsman som har ett begär att mörda folk. När han försöker sluta och bestämt sig för att göra sitt sista mord så blir han upptäckt av en nyfiken granne. Här börjar historien bli lite overklig eftersom grannen vill vara med och mörda, istället för att pressa ut Costner på pengar (vilket hade varit det mest trovärdiga). Filmen har ett bra dunkel stämning rakt igenom vilket gör att den känns riktigt bra. Costner gör en utmärkt insats i rollen som mördaren/affärsmanen.

Tyvärr har de försökt få med lite väl mycket i filmen. Costners dotters problem känns t.ex helt onödiga att ha med i filmen. Fast det som drar ned betyget till en 3-a är valet av Demi Moore som polisdetektiven som letar efter Costner. Till råga på allt får vi en liten sidoberättelse med Moore som ligger i skillsmässohandlingar med sin man. Demi Moore må vara snygg, men hon är verkligen ingen bra skådespelerska.

En rätt tight och smart thriller där Kevin Costner gör sig bra som den schizofrene och framgångsrike Mr.Brooks. Filmen höjer sig över mängden tack vare att manuset har flera olika sammanbindande faktorer som sakta vävs ihop. Den mångfacetterade storyn funkar bra. Demi Moores karaktär känns väl inte så där klockren. En av få gångerna som en modern Hollywood film håller hela vägen ut, utan att jag utvecklar det vidare.
Inte klockren, då den har ett par saker man skulle ändra på, men i det stora hela bra.

Milla86

Stundtals mycket spännande, speciellt i början. Sedan börjar filmen dala och emellanåt blir det lite för mycket prat.

Kevin Costner passar perfekt i rollen som mr Brooks. Demi Moore spelar tuff tjej som vanligt, men hon gör det bra.

Oskar_90

Underhållande. Kevin Costner är lika övertygande och tuff som alltid, men Demi Moore passar inte riktigt in i sin roll och Dane Cook skulle aldrig passa in i någon filmroll över huvud taget.

lolu

Mr Brooks är en relativt snygg film och den blir även spännande till och från. Den är brutal och blodig, en helt okej thriller med en mycket kall Mr Brooks.

En oerhört spännande film! Det va inget som jag förväntat mig om den.

martin88

Periodvis riktigt spännande, tät och rolig. I andra perioder är den lite segare och hade det varit lite färre svackor kunde det blivit en riktig höjdarfilm. Nu blir det bra men inte mer i mina ögon!

Nicolas hansen

I denna filmen ser vi den rike och kände Mr.Brooks spelad av (costner) som är en man med ett mycket märkligt besvär. Han är nämlingen beroende av att mörda. Men en dag slarvar han och blir upptäckt av en i grannhuset, Mr Brooks tvingas att bli medhjälpare till mannen som såg han mörda och lösa de tvister som han tvingats möta.
Denna filmen var helt fantastikt snygg och man har inte tråkigt när man spännt följer Mr Brooks. Helt klart en av årets skönaste thriller!
M.v,h
Nicolas

Anspråkslös

En stundtals taffligt och tråkigt gjord thriller. Mr Brooks är ingen psykoskille som är särskilt spännande, otäck eller snillrik. Han är som alla Kevin Costner karaktärer. Skittråkig. Handlingen är inte heller den särskilt mindblowing och är bitvis riktigt trist. Känns som ett dugligt avsnitt ur vilken polisserie som helst. DÄREMOT, är Marshall (om än klyshig) en god bifigur och deras små samtal är högst angenämna, men överlag en ganska pissig film. För övrigt är Marshall INTE ett samvete, om nu någon skulle göra den katastrofala misstolkningen, utan snarare en fysisk manifestation av den sjukdom Brooks lider av

Biopremiär: 2007-06-24