Från andra sidan

Från andra sidan Köp filmen på CDON

Handling: Amy är ny nattsköterska på ett avlägset och överbelamrat barnsjukhus. Mycket snart märker hon att allt inte står rätt till, då barnen ett efter ett bryter ben och armar under mystiska omständigheter. Den föräldralösa Maggie, som är döende i cystisk fibros, skyller på en övernaturlig, ond ung dam hon kallar ”the mechanical girl”, som ryktas befinna sig på den övre, stängda avdelningen. Ingen av de övriga anställda köper historien, men Amy anar att en viss sanning ligger bakom skrönan. Ska hon hinna lösa mysteriet och rädda barnen från en hotande katastrof?

Regissör: Jaume Balagueró
Originaltitel: Frágiles
Alternativ titel:Fragile (Internationell titel)
Ursprungsland: Spanien
Ingår i tema: Spöken

Calista Flockhart
Richard Roxburgh
Elena Anaya
Gemma Jones
Yasmin Murphy

Copyright Noble Entertainment

Calista Flockhart i en huvudroll känns rätt otäckt för mig. Här är hon väldigt blek och ett katastrofalt val till huvudrollen - hon har helt enkelt inte rätt glöd. Faktum är att majoriteten av skådespelarna är rätt dåliga, förutom Yasmin Murphy och Colin McFarlane som är ett snäpp bättre än de övriga.

Denna rysare verkade riktigt lovande i början. Den var ofta fasansfullt otäck och byggde upp otroligt kusliga miljöer. Men från mitten spårade den verkligen ur och blev fruktansvärt ologisk. Fascinerande att man plockar upp vissa detaljer som man håller på samtidigt som man låter de stora plothålen slinka igenom. Jag övervägde en trea, men när slutet kom och mysteriet fortfarande inte fått en acceptabel förklaring halkade betyget ner till en tvåa. Till och med Amy själv verkar ha känt på sig att det hela inte stämde, då hon ifrågasätter varför hon kunde se vålnaden - det borde hon enligt filmens logik inte ha gjort. Svaret hon får är att det ibland är bäst att inte fråga.

Detta gör mig ursinnig. Man har ägnat mycket tid åt att skrämma upp tittaren och struntat i att komma med en godtagbar förklaring, och jag kan inte acceptera detta. Löst ihoppusslat och föga genomtänkt. Slutet känns riktigt deprimerande då jag tolkade det som att hela karusellen skulle dra igång igen. Till och med i eftertexterna slår det fel - att dedikera just den här filmen till "Madeleine who never really left" är bara skrattretande.
"I wanted Mr. Sleepy."

En bra rysare/thriller om än lite överdrivet overklig emellanåt, behöver Du inte förklaring på allt så funkar den kanon...

Lizen

Den var såå bra.. gillr du det övernaturliga så kommer du bli nöjd =)

Elemental

Filmen börjar lovande. Stämningen är kuslig och byggs upp på ett snyggt sett, även några skrämselscener bjuds det på. Men tyvärr, mot mitten faller den rejält. Tempot blir plötsligt riktigt långsamt och det blir oerhört långdraget. Mot slutet känns det bara som en helt onödig film, men det är då som filmens spöke dyker upp och skrämmer livet ur mig. Hon är verkligen riktigt skräckinjagande och inte något som man förväntat sig.

Fragile är en sådan film som är otroligt svår att recensera och betygsätta. Handlingen är inget att klaga på, Fragile har bättre story än många andra rysare. Spöket är som sagt en dröm för skräckfilmsfanatiker, och stämningen är på många ställen kuslig. Skrämselscenerna har man sett förr men det tänker man inte så mycket på. Filmen har alltså några bra punkter, men förutom det långa dåliga mittenpartiet förklarar aldrig regissören varför spöket ser ut som hon gör, slutet går inte ihop med resten av filmen och det är synnerligen irriterande.

Mystiska slut i skräckfilmer kan ibland vara ett plus, men att mysteriumet i den här filmen bara blir ännu djupare när slutet kommer snarare än att det blir löst känns bara oerhört dumt. Såklart att man vill veta hur saker och ting hänger ihop när man suttit och kollat i en och en halv timme. Kanske jag bara missade något när jag halvsov i mittenpartiet?

ronnbackmeisterJR

Bra upplägg, spanska rysare är fina grejer..smått ryslig och bra uppbyggande handling med ett par tvister. Kul spöke.

Tyckte det var en härligt krypande stämning under större delar av denna film!
Den var visuellt tilltalande då bilderna var estetiska och noggrant utvalda för att vara maximal otäcka.
Upplevde flera The Shining inspirerade detaljer vilket är kul då dem inte var allt för uppenbara.
Tyckte sen att Calista passade in väl, till skillnad från skurken inspirerad av Scilent Hill varelser eller möjligtvis Hellreiser, det blev ju bara för mycket helt enkelt. Upplösningen var sen lite väl enkel vilket innebär att det mesta i slutet drog ner betyget i denna annars lovande film.

BlackHawk

Började ganska bra men blev bara sämre och sämre.

LittleDeadGirl

Jag älskar det här. Har sett filmen ett antal gånger, och jag måste säga att den är riktigt skrämmande. "The mechanical girl" skrämmer nåt så enormt.
En bra skräckfilm helt enkelt!

Biopremiär: 2007-07-13