Kvinnodröm

2,4

Handling: Modefotografen Susanne Frank (Dahlbeck) och fotomodellen Doris (Andersson) åker från Stockholm till Göteborg för att göra ett fotojobb. Susanne försöker komma åt sin gifte älskare (Palme) och Doris hamnar i en besynnerlig samvaro
med en konsul; rik, till åren kommen, sörjandes sin döda hustru, och drabbas av sentimentalitet och nostalgi, då han upplever likheter mellan Doris och den bortgångna livskamraten. Han överöser Doris med dyrbara ting. Deras samvaro är dock inte utan problem.

År: 1955
Kerstin Hedeby
Siv Ericks
Gösta Prüzelius
Sigvard Törnqvist

Filmen har 7.2/10 på IMDb, således en av Bergmans bättre filmer, men den var bra då förmodligen. Idag står den sig rätt slätt. Intressant tema, bra skådespel av Björnstrand och riktigt bra hon som spelar fru Lobelius (!) - vem var hon (Inga Landgré), varför har inte hon synts mer av??! Hon vvar med på äldre dar i The Girl with the Dragon Tattoo och Den goda viljan tydligen!
Filmen heter Dreams (US) och Journey Into Autumn (UK) på engelska!

Intressant film trots ganska ointressant handling bra skådespelarinsatser inte minst av Eva D, godkänd 2+.

svart diamant

om jag varit en vuxen kvinna på 50-talet skulle jag vilja sett ut som Eva Dahlbeck. hon är ju bara så snygg och spännande. dessutom är hon en duktig skådespelare. Annars är filmen lite väl djup, men helt ok.

Kristoffer

Skådespelarna spelar mycket bra, framförallt Gunnar Björnstrand som spelar den äldre herrn Otto. Det är även han som ser till att man vill fortsätta titta på filmen. Den ointressanta handlingen sänker dock betyget rejält på denna film.

Filmen är svartvit