Flyga drake

3,7

Handling: Amir och Hassan är två oskiljbara vänner som växer upp i ett fredligt Afghanistan. När Sovjetunionen invaderar landet flyr Amir och hans familj till USA där han snabbt anpassar sig och skapar ett nytt liv. Men när talibanerna många år senare tar makten i Afghanistan återvänder Amir till sitt hemland för att hjälpa sin gamle vän, vars son råkat i bekymmer.

Regissör: Marc Forster
Homayon Ershadi
Brian Vowell
Big Spence

Copyright Sandrew Metronome

Flyga Drake är en fantastisk filmupplevelse. Khalid Abdalla är mycket bra i huvudrollen, och även Homayoun Ershadi imponerar stort. Fotot är väldigt snyggt, och jag älskar soundtracket. Enormt gripande och medryckande film - den allra första scenen i Afghanistan är helt fantastisk. Dialogen mellan pojkarna i början är otroligt fin.

Något av det allra bästa med filmen är dess ärliga skildring av Afghanistan. Den speglar det brutala våldet, paranoian och den ständiga skräcken, men också glädjen, stoltheten, den unika kulturen och välståndet. Det är mycket uppfriskande och charmigt att få se den sidan av ett krigshärjat land, och filmen är dessutom rolig av och till.

Jag blev överraskad av att upptäcka att Marc Forster, som gjort bland annat Finding Neverland (2004) och Stay (2005), stod bakom den här filmen. Det verkade inte vara hans typ av projekt, men han har likväl skapat en underbar film som jag sent kommer att glömma. Mycket bra filmatisering av en fantastisk bok.
"I dream that my son will grow up to be a good person, a free person. I dream that someday you will return to revisit the land of our childhood. I dream that flowers will bloom in the streets again... and kites will fly in the skies!"

Det här är en film av Marc Forster och som vanligt när han sitter i regissörsstolen så blir det en visuellt sprakande filmupplevelse. Här är det dock främst människorna som sätts i centrum och det är svårt att inte beröras av Amirs livsöde. Inledningen och avslutningen är klart bäst och däremellan är det brutalt och gripande. Mycket skickliga barnskådespelare framför allt i form av Ahmad Khan Mahmoodzada som den unge Hassan.

movie-king

bra film men boken är mycket bättre!

En 4+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

En riktigt välgjord, gripande och mycket intressant film baserad på verkliga händelser.
Hamnar i samlingen, detta kan och vill man se om.

bananasplit_96

Det är inte ofta en film är lika bra som boken, men den här filmen var faktist det! Det är en fascinerande miljö, stundtals mycket vacker. Filmen känns annorlunda mot andra filmer, mycket på grund av att den till stor del utspelar sig i Afghanistan. Och för att den är väldigt vacker. Men inte hela tiden. Under vissa stunder kände jag mig mycket upprörd. Det är bra att de visar saker som har hänt i verkligheten, hela grejen med talibanerna, till exempel. Det kan man nog lära sig något av. Filmen är både vacker, lite hemsk och sorglig. Men framförallt väldigt, väldigt bra!

Savannah

Klart sevärd film. En mycket stark trea blir det till denna filmatisering som - till skillnad från många andra - ger en aktuell och viktig inblick i ett land som få av oss vet tillräckligt mycket om.

lindajjj

En stark fyra. Hade inte läst boken innan och hade inga särskilda förväntningar. Gripande, vacker, bra skådespelare... tyckte kanske den tappade lite på slutet.

Nefern

Det kändes som att man ville klämma in så mycket som möjligt från boken, vilket resulterade i en ganska rörig story och jag fick inte riktigt känslan för karaktärerna alls. Det är förstås svårt att klå en så fantastisk bok, men jag tycker att man hade vunnit på en lite mer ingående beskrivning av karaktärerna, man kanske hade behövt lägga på en timme för att göra den omfattande och gripande, som boken. Väldigt vackert filmat dock.

Yasmin

Oehört bra film! Finns inte så mycket å klaga på den här.

Biopremiär: 2008-03-28