Rambo

Krig:

Krig:

Handling: John Rambo har dragit sig tillbaka och lever ett lugnt liv i norra Thailand.

När några kristna amerikanska missionärer söker upp honom för att få hjälp att ta sig in i grannlandet Burma för att hjälpa det utsatta Karenfolket, avböjer Rambo med förevändningen att det ändå inte kommer att förändra något. Men när missionärerna sedan kidnappas av militära styrkor känner Rambo att han inte längre har något val och beger sig tillsammans med en kommandogrupp rakt in i Burmas förrädiska djungel.

År: 2008
Paul Schulze
Ken Howard
Sai Mawng

Copyright Noble Entertainment

En oerhört våldsam och känsloväckande film som är riktigt välgjord. Så här ska action se ut. Kroppar ska delas på mitten, huvuden ska sprängas i bitar och oskyldiga människor ska mördas. Det sistnämnda är ju något man aldrig vill ska hända och när det sker så blir man förbannad. Men när man ser "Rambo" så blir man förbannad på rätt sätt. Man vill ge igen på de onda människorna och Rambo uppfyller vår önskan när han hämnas.

Som sagt en väldigt våldsam film, som trots det har en stark poäng. Vi får se vad som egentligen pågår i vissa delar av asien och vi berörs av det. Att sen få se en amerikansk 60-åring spöa skiten ur dem... Kan man kräva mer? Ett högt tempo genom hela filmen, en lättsmält story och ett bra slut. En stark fyra ger jag till "Rambo". En av de bästa actionfilmerna jag sett.

kaj08

En inte allt för givande film. Stallone har nästan inga repliker alls, och tyvärr ser han ut att somna vilken stund som helst. En ganska så blodig och otäck historia som ger en liten glimt av hur brutalt ett folkmord kan vara. Här hade det funnits alla möjligheter att fått ett litet djup i filmen, men tyvärr blir det bara en massa skjutscener. De är för visso väldigt skickligt gjorda.

En ok och oväntat fräsch Rambo-film. Det som saknas är dialoger, vilket knappt finns i filmen. Lite märkligt.

Riktigt spännande rulle med Sylvester Stallone i spetsen.

Handlingen känner man igen från dom andra filmerna men allt var uppdaterat till tvåtusental.

Effekterna,fotot osv.Dock en av dom blodigaste rullarna jag någonsin sett.

Men klart värd en fyra.

Sid

Bra film! Den får en klar fyra.

rednaxela

Denna film presenterar en återuppstånden rambo som i sin helhet inte förtjänar mer än en tvåa.
Skådespeleriet har försämrats avsevärt och handlingen känns ganska originell för att filmen ska fånga mitt intresse.

klinger

Det är bättre än 2an och 3an men når ju inte upp till det som vi mötte i ettan . Det är snyggt gjort däremot blir man inte speciellt engagerad i någon karaktär.

skjutscenerna är ibland väl överdrivna och jag hatar överdrivna effekter som saknar realism .

Såg att Rambo V ligger i produktion kanske återvänder vi till amerikansk mark då ?

Den sämsta av Rambofilmerna. Dom har gjort actionscenerna så verklighetstrogna att man ser splattser och blod så det bara blir obehagligt i längden.

En -3 som film, men en klar 3, om inte 3+, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Heroes never die... They just reload. / Live for nothing. Or die for something.

Detta är den näst bästa Rambo-filmen i quadrologin efter ettan, överraskande nog, då man inte hade väntat sej ytterligare en del i serien. Helt ok manus - man vet bara inte vad som är sant och inte, tyvärr *.
Bra skådespel av Stallone som en trött, eftertänksam och svårövertalad Rambo. Snygg Julie Benz i helt ok prestation. I övrigt helt ok rollprestationer av både burmesiska grymma soldater/befäl samt legosoldater.
Riktigt snyggt och genomtänkt foto, måste jag tillägga, i en Rambo-film (!).
Ett stort plus filmen får är för dess otroligt realistiska, grymma/blodiga och stundtals rätt obehagliga krigsscener. Så här är krig i verkligheten i dess värsta form med kroppsdelar som flyger, blod som sprutar och grymma och skrupelfria diktatorer som kallblodigt inte skyr några medel för att komma dit de vill samt helt har förlorat kontakten med sitt samvete, empati och sina känslor.
Denna hamnar i DVD-samlingen trots att det inte är något mästerverk. Detta vill och kan man se om. Tempot stegras och bidrar positivt till helheten.
PS. Jag skojade med vännen Raz då eftertexterna rullade att Rambo 5 snart kommer säkerligen och att det då kommer att hamna om honom som en hjälte som får kämpa mot terrorister på hemmaplan i USA - just bl a. detta var tydligen redan ett alternativ på planeringsstadiet **.

Trivia: Has a kill count of 236, the most for any Rambo film an average of 2.59 killings per minute. / * Although banned in Myanmar (formally Burma) by the military government, bootlegs of the movie are a hot item. Burmese Freedom Fighters have even adopted dialogue from the movie (most notably "Live for nothing, or die for something") as rallying points and battle cries. "That, to me," said Sylvester Stallone, "is one of the proudest moments I've ever had in film." / ** During its long development process, 'Rambo' went through a number of story premises. One un-produced script featured Rambo living a quiet life with wife and child, until white supremacists kidnap his family. Another script found Rambo trying to stop a hostage situation at the United Nations, where he is working as a diplomat, when terrorists (including Rambo's adopted son) take hold of the UN headquarters in New York.

Ludwig06

Min favoritrulle utav Stallone.
Rambo är tillbaka på banan igen och mycket strid och våld är det i filmen som Sly själv kommit på.
Trots han är över 60 år så är han fortfarande på benen.

redlefto

säger bara slafs,slafs och slafs!

Biopremiär: 2008-03-07

First Blood (1982)
Rambo: First Blood II (1985)
Rambo III (1988)
Rambo V: Last Blood (2019)