First Blood

3,6

Handling: John Rambo är en veteran från Vietnam-kriget. Han luffar runt i Amerika och hälsar på sina vänner från kriget. En dag hamnar han i en bortglömd stad. Sheriffen är inte glad åt främlingen. Rambo arresteras då han vägrar lämna staden. Men med hjälp av sina krigskunskaper från Vietnam rymmer han.

Baserad på romanen av David Morrell.

År: 1982

Charles A. Tamburro
David Petersen

Copyright Carolco Pictures

Molina

Ett drama-action mästerverk om plågad Vietnam-veteran. Oavsett om man vill ha brutalaction med påhittiga sätt att ta kål på människor eller en krigsveterans trauma och lidande när han ska återanpassas till ett "normalt" liv så är detta en suverän film och Stallone imponerar i sin rolltolkning. Den har allt utom romantik, tack o lov, och kan ses hur många gånger som helst.

Stallone är grymt bra som John Rambo och har med figuren skapat den i mångas ögon ultimata actionmaskinen. Första filmen är den bästa rent filmmässigt och som actionfilm håller den faktiskt fortfarande. Den är inte bara ett tomt skal som många av dagens effekthistorier är.

Väldigt bra, och klassisk film med Stallone som krigsveteranen Rambo, ni vet killen som blir arg och nitar folk i en skog. Ja, handlingen är det inget särskilt med, inget nytt man känner igen. Men Rambo ligger lite till grund för de andra action-rullarna där det är en man mot hundra ungefär. Mycket bra action, och en spännande film.

Tycker att denna hade lite för tunn handling. När man tänker efter så hände det inte så mycket under filmen gång. Men det var ändå lite spännande.

redlefto

var helt okej ända fram till slutet, slutet är så dåligt så filmen nästan får 1 av 5

kul skriker det om filmen och det stämmer hundra procent

Bra men med många störnings moment, hatar poliserna.

Helt okej, funkar! Känns lite långtråkig bara..

Therold

Underbar film som verkligen bär den rätta stämpeln av att vara en riktig action med verklighetsanknytning - ja, verklighet och verklighet, men det är verkligen blod, död och smärta och inte "aj, jag fick ont när du sköt mig". Smaken av desperation och kalkylerat hat är så in i bomben påtagligt. Jag anser att det här är en av de allra vassaste actionrullarna. Har Stallone någonsin varit så bra?

Yasmin

En väldigt bra action rulle!

Rambo: First Blood II (1985)
Rambo III (1988)
Rambo (2008)
Rambo V: Last Blood (2019)