Iron Man

Handling: En rik vapentillverkare, Tony Stark, konfronteras med sina forna synder efter att ha blivit skadad av ett av sina egna vapen. Utrustad med en högteknologisk skyddsdräkt blir han Iron Man och börjar bekämpa ondskan över hela världen.

År: 2008

Faran Tahir
Ghostface Killah
Bill Smitrovich
Jon Favreau

Copyright United International Pictures AB (UIP)

En 3+ som film, men en -4 i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Suit Up. / Armor Up. Fully Charged. / Launching May 2 2008 / Mark 1. Mark 2. Mark 3. / This Summer: Heroes Aren't Born, They're Built.

Detta är en film jag blev positivt överraskad över. Jag ger den en -4 som snitt då den tappar och blir lite b-filmsaktig då Ironman slåss mot en liknande motståndare närmare slutet (skådespelaren i den onda dräkten spelar då över - om det sen är pga. manuset eller manus + en dålig dag på jobbet, får man utröna/tolka själv).
Spännande, tempofylld m bra ljud/musik (soundtrack + tema) och riktigt bra CGI-effekter. Dessutom riktigt skön design på Ironmans högteknologiska dräkt.
Det jag gärna vill framhäva extra är Downey Jr i huvudrollen - personligen har jag aldrig nånsin sett honom bättre än så här. Han tar verkligen ut svängarna med/i sin karaktär och plockar ut det mesta man kan ur sin rollfigur, och det särskilt i en annars så svårutvecklad person, som en superhjälte ofta är med facit i hand, som som i en förhållandevis simpel actionfilm. Han är rolig med störtsköna små kommentarer då och då samtidigt som han visar på en klar mogenhet som skådespelare då han lirar på alla strängarna med känslor och intellekt för att visa vem Tony Stark innerst inne är och tänker. Han tränade dessutom oerhört hårt inför rollen (5 dar i veckan styrketräning och kampsport). Han gör i stort sett hela filmen. Paltrow är bra som Pepper Potts och Howard som överste Rhodey. Bridges har jag dock sett agera bättre än så här - han upplevs som ganska lam bl a.
Denna hamnar så småningom i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om utan några knussligheter.

Trivia: During pre-production, Robert Downey Jr. set up an office next to Jon Favreau's office, to discuss his role with Favreau and to be more involved in the film's screenwriting. / Jon Favreau describes the film as "a kind of independent film-espionage thriller crossbreed; a Robert Altman-directed Superman (1978), with shades of Tom Clancy novels, James Bond films, RoboCop (1987), and Batman Begins (2005)." / Nicolas Cage and Tom Cruise were interested in playing Iron Man. Cruise in particular was going to act in and produce the film.

GalnaMee

Downey Jr är helt underbar i sin roll. Humor friskar alltid upp en rulle av detta slag. Otroligt välgjord film, definivt den bästa superhjältefilmen efter nya Batman. Mycket stark fyra!

ToxicAvenger

Helt underbar film...

3 eller 4. Jag är lite osäker, men jag tror att det landar på en 4:a till slut. Bra effekter och handling. Det enda vore väl att den kanske var lite väl lång.

Underhållande film men tyvärr inte mer.

Alkvettern

Riktigt bra superhjälte film. Blev posetivt överraskad. Robert Downing Jr gör det riktigt snyggt och storyn är bra.

Originell film med spänning för en kväll.

Den är så cool ^^ Egentligen inget ja normalt ser, blev bara av enn slump men den är faktiskt riktigt underhållande och innehåller både action ochg humor. Nu vill jag se tvåan oxå!

Bilbo_one

Bra aktion med en nyskapande tutch. Mycket bra och en klar 4:a

Bubben

Filmen blev bättre längre in i filmen jag såg. Snygga effekter och bra action scener. En 4ra i betyg.

Biopremiär: 2008-05-01

Iron Man 2 (2010)
Iron Man 3 (2013)
Captain America: Civil War (2016)