Iron Man 3

Handling: Tony Stark (Robert Downey Jr) ställs mot The Mandarin (Ben Kingsley) en fiende vars räckvidd inte känner några gränser. När Stark finner sin personliga värld förstörd, ger han sig ut på en skakande strävan att finna de ansvariga. Vid denna resa kommer varje tur att testa hans mod. Med ryggen mot väggen är Stark klar för att överleva genom sina egna enheter, att förlita sig på sin uppfinningsrikedom och instinkter att skydda dem närmast honom. När han kämpar sig tillbaka upptäcker Stark svaret på den fråga som i hemlighet har hemsökt honom: gör mannen dräkten eller gör dräkten mannen?

År: 2013
Dale Dickey
Stan Lee
Miguel Ferrer

Copyright Walt Disney Pictures

Skiljer sig ganska mycket från de två tidigare filmerna. Det känns som att det är alldeles för få scener med Iron Man och för många med en massa annat.

movie-king

filmen börjar bra och hela första halvan byggs upp till något som gjorde mig ganska besviken.. andra halvan var bra men ville se mer och mer seriöst av en viss karaktär

Välgjord och actionfylld film. Har inte sett de tidigare filmerna vilket egentligen beror på att jag inte är ett fan av sådan här action. Jag är det inte nu heller men helt klart är ju att filmer är bra gjord. Bra skådespeleri och häftiga miljöer. Men eftersom filmen inte är i min smak har jag svårt att ge den högre betyg.

Hook

Järnmannen Överraskar

Tony är skärrad och plågas av panikångest varje gång han tänker tillbaka till vad som hände i New York (The Avengers). Han tillbringar tiden i sin verkstad och missar att Pepper Potts gamla pojkvän Adrich har kommit tillbaka med ett förhandlings förslag till Star Industries. Samtidigt plågas regeringen av terrorist hot som inleds av den mystiske Mandarin. Det som stör Tony om det är att Mandarinens bombningar och Adrich nya teknik verkar ha samma ursprung.

Filmen har en söt och häftig inledning med Blue-låten som störde världsfreden under 90-talet. Tony är i sitt gamla jag innan Iron Man-frenzyn. Han mötter en nördig Guy Pearce och nobbar honom. Vi slängs till 13 år senare. Månader efter The Avengers , Potts och Tony har utcvecklat en charming förstående relation. Tony är mer en öppen älskare och håller inget hemligt för henne ändå känns det som att det finns mer till hans liv än bara prylar och tjejen.

Filmen leker med siffran tre genom hela filmen det är ett triangel-drama, det är den tredje största helgfirandet inom kristen tro som det utspelas. Samt tre skurkar som leker huvudroll i tre stora action scener. Kidnappning och högteknologisk jibbber-jabber som är mer jordnära än Iron Man 2's kärnreaktor problem. Action finns det gått om och det är långa scener inga små korta scener som är över inom några sekunder, här de längre bättre maffiga och sexiga!

Shane Black var ett bra val att göra del 3 men det behövs något nytt för 4 och det kan man lätthet komma på nu när tallriken är rensad inför The Avengers 2. Min tanke när jag lämnade min plats i salongen var, det kunde varit bättre, men ändå överraskade den här filmen mig mycket, jag hoppades att efter den lilla stuppet i mitten att det skulle komma tillbaka och överraskade mig igen, vilket den gjorde. Det och det är en härligare autmosfär än vad Iron Man 2 hade. Känns mer genom tänkt inte rushad för snabba cash.

Iron Man 3, må ha sina bristere men det är klart att Marvel har något på gång nu återstår det bara att se om de kan leverera efter en sån stark och vågad öppning! PS såg inte en bild som utspelades i Kina. Måste åka tilkl Beijing för att se den versionen snarast *wink, wink*

Story: 3+
Skådespelare: 4
Regi: 4

Helhet: 4

Jollanboll

Nej, tyvärr detta funkar inte!

Mycket känns igen sedan tidigare. Det som är bra är att karaktären Tony stark fortfarande är charmig med sin speciella stil och humor. Men så mycket mer finns inte. Visst grafisk snygg action, men innehållslös.

Skurkarna funkar aldrig och känns inte speciellt roliga eller farliga. Den störste skurken av dem alla som funkade i början av filmen skämtas tyvärr bort och så har vi kvar de menlösa skurkarna, som jag inte helt förstår mig på, kvar som antagonister. Finns inget intressant i denna film, varken handlingen, upplösningen eller de relationer som utvecklas. Man blir varken intresseras av jordens öde, eller Starks. Man är aldrig rädd att det ska gå åt skogen. För när Stark väljer att gå till "attack" utan sin dräkt för "elfte" gången så vet man redan att han kommer att klara det. För helt plötsligt dyker det upp någon som hjälper honom eller så kommer det en ny flygande dräkt som han kan använda sig av, men detta väntas det med, så klart, så långt som möjligt för att det ska blir spännande, not..

Otroligt oengagerade film. Synd med idén om ångesten som kunde genomförts bättre.

Biopremiär: 2013-04-24

Iron Man (2008)
Iron Man 2 (2010)
Captain America: Civil War (2016)