Mumien

Handling: Under Egyptens heta ökensol, ur sanden, stiger en 3000 år gammal terror. Väckt till liv av en liten skara människor på skattjakt, reser sig mumien. Blott ett skal av sitt forna jag, tar han till metoder som får skattsökarna att önska att de låtit skatten ligga kvar i sanden.

År: 1999
Tuc Watkins
Omid Djalili
Aharon Ipalé

Sweet_Jenny

Superspännande! Jag rekommenderar den här..se den. Super bra skådespelare, superbra effekter, bra handling.. En av mina film favoriter bland den här genren..

BeckyLou

Underhallande matinéäventyr och mycket bättre än uppföljaren. Fraser är väldigt charmig och passar utmärkt som hjälten men det är Weisz som är bäst här. Hon är inte bara en skrikande dam i nöd utan blaser verkligen liv i hennes karaktär.
Den far faktiskt en fyra för som sagt är den väldigt underhallande! Snygga effekter ocksa.

Underhållande och spännande film.

Jag har ett särskilt hat mot just den här sortens acton/äventy/skräckfilmer, när man blandar ihop allt tillsammans med komedi. Det funkar inte för mig. Men den får tvåa eftersom ja kom ihåg att blev skraj första gången jag såg den.

Shcookie

Nu har jag tagit och sett den här ettan i "Mumien" serien också... och den var faktiskt lite bättre än tvåan! Kändes lite mer mysigare helt enkelt.
Skådisarna var bra och kemin mellan dem är precis som i tvåan riktigt komisk och bra, ställena de är på mysiga och kusliga, handlingen i sig duger mer än väl... och allt i allt var den en mycket sevärd och... tja, kul film!

Rekommenderas för de flesta. Där finns lite av allt; humor, action, ÄVENTYR, lite skräck... ja, en härlig liten rulle helt enkelt. Se den, se den!

En halvstark fyra är den mer än värd.

crack_of_dawn

Hade inga förväntningar inför denna, och tycker den var riktigt underhållande att se. Dock är det lite lägre klass på det hela (tror det är storyn i sig som ger mig den uppfattningen). Riktigt mycket beröm för miljöerna och skådespelarna iaf!

Baijna

En bra och mycket spännande film!

en helt okej kopia av indy filmerna

men den va lika rolig som indy filmerna fast här var det mumier och jag tyckte att detta va en ripp off nästan.men bara nästan..mycket rolig film och tyvärr e denna den starkaste kortet av dem tre filmerna så den här får en svag 3 men kan ses om igen och ja den hamnar i dvd samlingen

Det här är äventyrsfilmen om en mumie som vaknar till liv för att kunna återförenas med sin kärlek. Inte alls skrämmande, vilket man annars hade kunnat förvänta sig. Istället är det komedin som tar överhanden och humorn är barnslig och dålig. Inte heller äventyrsdelen är särskilt mycket att ha med en oerhört klyschig story, men där effekterna åtminstone får godkänt. Som helhet blir det en snäll tvåa, men ettan är inte långt ifrån.

Mumien - Återkomsten (2001)
Mumien - Drakkejsarens grav (2008)
Mumien (2017)