Mumien - Drakkejsarens grav

2,4

Handling: År 1946 är Rick (Brendan Fraser) och Evelyn (Maria Bello) allmänt uttråkade och välkomnar med öppna armar ett sista uppdrag av utrikesdepartementet. Deras uppdrag är att ta tillbaka en stulen artefakt till museet i Shanghai.

Den nu vuxna Alex O’Connell (Luke Ford) som har blivit en ung lovande arkeolog åker till norra Kina för en utgrävning. Han gör sitt livs upptäckt då han hittar Drakkejsarens grav som har varit begravd i tusen år. En vacker lönnmörderska (Isabella Leong) försöker döda honom för att behålla platsen hemlig, men Alex lyckas komma undan. Drakkejsaren transporteras tillbaka till Shanghai och där börjar nästa äventyr. Militärfanatikern Anthony Wong försöker väcka drakkejsaren för att hjälpa honom att erövra Kina, medan Rick och Evelyn gör allt för att stoppa honom.

År: 2008
Isabella Leong
Anthony Wong Chau-Sang
Tian Liang
Albert Kwan

Copyright United International Pictures AB (UIP)

rivulet

kass! höjdpunkten var ett huvudlöst skelett. tragiskt.

Sweet_Jenny

Tycker att dem andra filmerna hade mera klass än den här men denna film var ju inte heller dålig, utan mycket bra kommentarer och humoristisk. Det tog ett tag innan handlingen tog tag och det var lite långdraget i början... men jag rekommenderar att se den i alla fall någonstans. Behöver inte vara på bio, kan vara på DVD när den kommer ut och kan köpas.

Det är praktiskt taget omöjligt för mig att ens simulera intresse för denna oerhört krystade berättelse. Storyn är både alldeles för invecklad och hårresande tråkig, och det svajiga skådespelet gör inte saken bättre. Jag har aldrig tyckt särskilt bra om Brendan Fraser, och då Rachel Weisz inte längre gör rollen som Evelyn – ytterst förståeligt, då hela konceptet är en katastrof – är John Hannah i stort sett den enda behållningen. Rick och Evelyn har förvandlats till ett ytterst slätstruket överklasspar, vars sporadiska äventyr enbart förtydligar hur hopplöst mossiga de är. Låt gå för att även Mumien - Återkomsten var ett rejält nedköp i jämförelse med den första filmen, men den tycktes ändå klara sig undan den värsta kritiken eftersom den hade tempo, attityd och humor här och var. Jag känner över huvudtaget inte igen karaktärerna och berättarstilen, och det mycket underliga soundtracket ger mig intrycket att jag snarare ser ett kostymdrama än ett actionäventyr. Effekterna är inte särskilt imponerande, och även scenografin har blivit snäppet sämre. Trots filmens knappa två timmar känns den hopplöst lång. Sällan har en actionfilm tråkat ut mig så här mycket.
"I've put down more mummies in my time."
"ONE mummy."
"Same mummy. TWICE."

jadu, somnade.. det betyder att den inte är så bra men filmen är annars värdelös för dom har bytt ut evelyn och då suger den.

Måste ju säga att filmen va väldigt underhållande men inte alls lika bra som sina föregångare. Snygga effekter och skön rulle helt enkelt.

Bubben

Ett lättsamt och fantasifullt matiné äventyr med snygga effekter. En stark 3a i betyg.

fröken Bob

Inte ens Brendan Fraser kan rädda den här.

"I've put down more mummies in my time."
"ONE mummy."
"Same mummy. TWICE."

kanon film!!

jag har bara hört illa om den här filmen i snart ett halv år och så ser jag den ikväll..vart så imponerad men den e nog svagaste kortet i serien..men den va kul och den va bra så drf får den en stark trea

dro

Jag har inte höga krav för att film ska få godkänt men detta var riktigt dåligt. Bortkastad tid, långtråkig och väldigt mycket intesägande film.

Biopremiär: 2008-08-08

Mumien (1999)
Mumien - Återkomsten (2001)