Poltergeist

Handling: Yngsta dottern till den alldeles vanliga familjen Freeling är fascinerad av det vita bruset i TV. Hon hör viskande röster från "TV-folket" och snart börjar hela huset uppföra sig konstigt.

År: 1982

Clair E. Leucart
James Karen

Copyright Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Spirit1

Tycker du att du hör röster från din TV när den visar "myrornas krig" så ska du se Poltergeist där hela huset blir besatt av ondsinta Poltergests då det som det senare i filmen visar sig att hela det nya bostadsområdet är byggt rakt ovanpå en övergiven kyrkogård.Heather O`Rourke som spelar den lilla tjejen Carol Anne gör en mycket bra prestation trots sina unga år.Vem kan någonsin glömma scenen framför familjens TV när programet på en kanal är slut för kvällen och den Amerikanska nationalsången börjar ljuda och som åtföljs av en flimrande TV.Carol Anne närmar sig TV,n som tycks ge ljud ifrån sig och säger härefter,Hallå...Hur ser ni ut...Prata högre...Jag kan inte höra er...Fem år...Ja...Jag vet inte till en fortfarande flimrande TV.För att inte tala om när JoBeth Williams som spelar mamma Diane Freling upptäcker att Carole Anne på ett något mystiskt vis kan åka kana på det platta köksgolvet utan att någon rör vid dottern och dottern därefter utbrister,mamma det där svider i rumpan.

Bra rysare med glimten i ögat och en del småskämt filmen igenom då det precis som i verkligheten är lite tabu att prata om spöken.Observera också den hasch smygrökande mamman i sängen på kvällen för en stunds avkoppling med maken Steve,spelad av Craig T.Nelson.Något som säkert inte fungerat idag men i början på åttiotalet i USA gick det fortfarande att visa.Carol Anne som tjejen heter i filmen gick ju tragiskt ur tiden år 1988.Tro det eller ej men det fanns faktiskt folk som sa att så kunde det gå när man gjorde film om sådana här saker som onda andar mm.Mycket ledsamt då hon säkert hade mycket att komma med.Uppföljarna är av blandad kvalitet men ingen slår i detta fallet den första versionen.Gillar du hemsökta familjehem så är denna film ett givet val.

P.S. Det pratas ibland om att effekterna i dessa sjuttio och åttiotals fimer inte är så bra.Men de är precis så bra som det gick att framställa dom i denna tidsperiod av filmens historia.

Riktigt bra specialeffekter för sin tid. Steven Spielberg skrev manus. Blev riktigt ruskig och läskig mot slutet! Barn som ser den här filmen lär aldrig någonsin glömma den.

Väldigt ojämn i början, men mot slutet blir filmen ganska bra.

Kafferepet

Klassiker givetvis. Fantastiskt jättebra och obehaglig på det rätta sättet.

Kafferepet

Klassiker givetvis. Fantastiskt jättebra och obehaglig på det rätta sättet.

Inte direkt så skrämmande förrän den sista halv timmen men en bra och underhållande kultklassiker helt klart.

Zitrioce

Imba asså! Filmen var läskig mer eller mindre åt slutet.

Det här är en film som är producerad av Steven Spielberg som satte Tobe Hooper att regissera efter sin "succé" med Motorsågsmassakern. Inledningsvis finns en kuslig känsla över filmen, men när träd börjar sluka människor och agerandet från karaktärerna saknar all rim och reson så tappar jag intresset. Emot slutet blir det bara värre och värre och att klassa detta som något annat än b-skräck är inte möjligt. Hade vunnit oerhört på att behålla den suggestiva atmosfären.

Jag blev faktist måttligt imponerad av denna sega och tråkiga rulle. Effekterna var väl okej, men jag blev helt enkelt inte skrämd!

Filmpunkten-id: 1924

Poltergeist 2 - Den andra sidan (1986)
Poltergeist 3 (1988)
Poltergeist (2015)