En julsaga

Handling: En animerad remake på Charles Dickens historia om Ebenezer Scrooge som på julnatten blir hemsökt av fyra spöken.

År: 2009

Fay Masterson
Gary Oldman

Copyright Walt Disney Pictures

Savannah

Total effekt-onani, men inte utan kvaliteter. Bra gjord, men den ger definitivt skumma vibbar. En animerad Jim Carrey? Mja, ingen hit, men 3D funkar bra i sammanhanget. Borde definitivt inte ses av barn konstigt nog, p g a diverse chockeffekter och annat rysligt. Vi andra kan nog ta in budskapet, hoppas jag.

A Christmas Carol (2009), som baseras på den klassiska berättelsen av Charles Dickens, tar sin början en julaftonskväll då den grinige Ebenezer Scrooge vägrar gästa en släktings julmiddag och avfärdar högtiden som rent humbug. Sent samma kväll besöks Scrooge av kollegan Marleys vålnad, som tillkännager att han kommer att hemsökas av tre andar som kommer att visa honom hans barndoms jul, hans nuvarande jul och hans framtida jul för att lära honom att bemöta sina medmänniskor med vänlighet och respekt. Som kollegan har utlovat dyker andarna upp, en efter en, och lyckas öppna den känslokalle mannens ögon för vad han har försummat i sitt liv. Men är det för sent att ändra inställning?

Den här filmen kan givetvis göra ett banalt intryck på många tittare. Boken den bygger på har filmatiserats många gånger tidigare, både i animerat format och live-format. Dess tema, om en gammal man som sent i livet lär sig att se på livet med ett annat perspektiv och uppskatta julen och människorna omkring honom, har skildrats många gånger i olika varianter.

Denna version av A Christmas Carol bjuder dock på ett antal hyfsat kusliga scener som i min mening gör den överraskande tuff för de allra yngsta. Och trots att jag tidigare uttryckt viss skepsis angående detta format och klargjort att jag hellre skulle se berättelsen som en vanlig spelfilm kan jag lugnt medge att filmen gör ett väldigt tjusigt intryck. Denna mysiga julsaga fyller sitt syfte som en trevlig familjefilm utan att kräva särskilt mycket engagemang av vare sig tittaren eller regissören. Filmens soundtrack förlitar sig i mycket hög grad på klassiska julsånger för att bygga upp stämningen, och samtidigt som detta gör ett positivt intryck kräver det ingen större träffsäkerhet vad gäller musikvalet på det stora hela. Detta är en sådan film i stort sett vilken regissör som helst kan göra när de ligger på latsidan - den är estetiskt tillfredsställande, drar igång julstämningen och bygger på en tänkvärd historia, men lämnar inte särskilt mycket utrymme åt någon egen tolkning eller djupt imponerande filmkonst. Robert Zemeckis kan göra betydligt bättre ifrån sig än detta.

"If I could have my way, every idiot who goes about with 'merry christmas' on his lips should be boiled in his own pudding, and buried with a stake of holly through his heart!"

Tror filmen hade tjänat på att vara o-animerad (som den säkert först var tänkt att vara). Det är nämligen rätt tarvliga effekter titt som tätt och dessutom anser jag att animerat per automatik ger falska förhoppningar om att vara anpassat för hela familjen. Där har vi den andra mindre bra punkten, vilka åldrar riktar sig egentligen filmen till? Det är en vuxenhistoria med en hel del mörker men produktionen är samtidigt fantasifull, färgsprakande och fartfylld. Tredje punkten är att tempot är lite stressigt i en historia som även behöver sina lugna stunder.
Det som håller är en vacker, mystisk och obehaglig atmosfär. Ibland är det visuella ändå tillräckligt starkt för att väga över mot de tarvliga effekterna. Styrkan ligger även i att det här är en bra historia att basera sin film på. Den har bra budskap (i synnerhet i juletid), tydliga karaktärer som vi alla kan relatera till och blandning av mörker, skräck och fantasi!

Grymt bra animerad och grymt bra och rörande film. Den helt klart bästa versionen hittills - alla kategorier.
Så här föreställer sig nog många att den mysiga julen ska framställas.

JAg gillar den här sagan och även om den inte är lika bra som barbie i en julsaga.

Sweet_Jenny

Den var lite tråkig. Den blev bättre mot slutet. Väldigt svag 3:a.

Mov3

På tok för mycket skräck än vad som är lämpligt för barn då till och med jag som vuxen hoppade till en massa! Dock väldigt välgjord film som vuxna säkert kan uppskatta. Men en varningens finger, låt inte barn se denna film själva, om ens se den alls!

Filmen började bra, men spårade ur ganska fort. Den var bara löjlig tillslut.

för barn tyckte jag den skulle vara obehaglig. sen var den lite långtråkig under filmen tills slutet då blev det roligt.. så en svag trea

Biopremiär: 2009-11-06
Filmpunkten-id: 19444
Filmen är animerad

Scrooge (1935)
En julsaga (1984)
Scrooged - spökenas hämnd (1988)
En julsaga (1999)
En julsaga (2001)