En julsaga

Handling: Julen framkallar inte mer än ett uppgivet "Äsch, bluff!" från Ebeneezer Scrooge, en snåljåp som i sitt sökande efter rikedom förvandlats till en bitter och ensam gammal man. Men när han får besök av spöken från svunna, nutida och kommande jular öppnar han till slut sitt hjärta.

År: 1999

Kenny Doughty
Laura Fraser
Celia Imrie

Copyright Turner Home Entertainment

En stark fyra till en film som är riktigt bra från börja till slut. Trots att filmen mestansdels är mörk ger den sådant hopp att man mest känner av värmen. Mysigt med jul också. Den här skulle jag absolut kunna se om igen. Skulle absolut kunna köpa denna och ha hemma. Mycket gott budskap.

Jag har ofta funderat över vilken som är bäst. Den här med Patrick Stewart eller den från 1984 med George C. Scott. Den från 1984 är i min mening originalet och den bästa versionen men den här är fortfarande fruktansvärt bra. Men se den från 1984 med George C. Scott!

"Detta är helt klart den bästa versionen av julsagan, med samma namn; Patrick Stewart är perfekt som Scrooge"

Det finns egentligen inte så mycket att säga om den här filmen. Att den är speciellt mysig att se på julen är solklart, att Stewart är den bästa Scrooge? Absolut. Den är välspelad och mysig och jag älskar att se den på julen. En svag fyra blir det, eftersom man sett så många versioner och alla är i stort sett likadana.

Scrooge (1935)
En spökhistoria (1970)
En julsaga (1984)
Scrooged - spökenas hämnd (1988)
Diva's Christmas Carol, A (2000)
En julsaga (2001)
En julsaga (2009)