Bara en natt

3,6

Handling: Before Sunrise är en film som handlar om två unga studerande, Jesse från Amerika och Celine från frankrike. När Celine ska ta sitt tåg tillbaka till Frankrike, föreslår Jesse att hon ska skjuta fram sin resa och istället utforska Wien tillsammans med honom. När sedan gryningen kommer är det dags att ta sig till stationen och det är dags att ta farväl, så får Jesse en ny impuls, ett nytt möte?

År: 1995
Kurti
Hans Weingartner
Liese Lyon

Robert_Eriksson

En långsam, speciell och ganska fin film som innehåller en hel del intressanta tankar och funderingar. Den är dock emellanåt aningen löjlig, och allt som inträffar känns lite för perfekt för att jag ska kunna ta till mig detta fullt ut. Tanken är god, men det räcker inte till ett högre betyg än en trea.

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Jag förstår inte varför denna film ligger på IMDb Top 500 och då och då ploppar upp på Top 250. Jag förstår inte storheten eller originaliteten i att göra en film där två människor i stort sett går omkring och pratar hela filmen. Småsegt ibland. Vissa kallar det mästerverk, andra inte. Till den senare skaran tillhör jag. En av världens bästa filmer är det inte, men väl värd att se - småcharmig och stundtals tänkvärd.
Ibland har Delpy och Hawke kanonfin kemi, men ibland knappt alls.
Hamnar inte i filmsamlingen. Detta behöver man inte se om, men kan göra det nån gång utan problem.

En medelmåttig film, den känndes seg och jag höll på att somna flera gånger när jag såg den.
Men det är ändå en vacker film med intressanta tankar och funderingar. Filmen består av en dialog mellan huvudpersonerna, som för mig är ganska ovanligt.

kalles

Otroligt bra film..
Riktigt romantiskt och trots att det är en rätt rak och enkelt dramaturgisk berättad historia så är den grymt innehållsrik och djup.. Fantastisk dialog och suveränt skådespeleri.. Gatupoeten är en fantastisk scen, likaså slutscenen..

En riktigt drömförälskelse..

Sweet_Jenny

Lite anorlunda film. Den var intressant, man satt fastklistrad då de började prata om intressanta ämnen/funderingar. Underbar o fin film, värd att se en gång åtminstonde för de som gillar/älskar romantiska dramafilmer.. Inte så bra att se den flera gånger.. Stark 2:a. OBS! Långdragen för dem som inte är så förtjust i drama filmer!

En vacker och lugn film med många intressanta tankar och funderingar. Filmen består av en enda dialog huvudpersonerna emellan, vilket är lite ovanligt. Slutet var det bästa med hela filmen.

BeckyLou

En film som verkligen bevisar att det inte behövs en massa effekter för att göra en bra film. Det enda som behövs är ett fyndigt och smart manus och duktiga skadespelare.
En av mina absoluta favoriter, blir förälskad pa nytt i den varje gang jag ser den. Hawke och Delpy är helt underbara tillsammans.
En vacker lite film om kärlek och om att ta reda pa vem man är. Far inte missas!

Robert_Eriksson

Filmpunkten-id: 2038