Luftslottet som sprängdes

Handling: Händelserna i den föregående filmen (flickan som lekte med elden) har visat på förekomsten av en hemlig grupp inom Säpo som bildades under kalla kriget. Denna grupp står ytterst bakom de rättsövergrepp som Lisbeth Salander har utsatts för sedan 12-årsåldern för att skydda den sovjetiske storspionen Alexander Zalachenko, Salanders far.

År: 2009
Regissör: Daniel Alfredson
Originaltitel: Luftslottet som sprängdes
Alternativ titel:The Girl Who Kicked the Hornet's Nest (int. titel)
Längd: 02:27, 03:00
Tekla Granlund
Henrik Sjöman

Copyright Nordisk Film

Jollanboll

Sista delen rycker upp sig och är nästan lika bra som ettan. Filmtiden bara flyger iväg så där som en bra film gör, dessutom får vi en något mer realistisk film, utan massor med inklistrat våld som inte gör handlingen bättre, Blomqvist får åter göra det han är bäst på..

Upplösningen är bra, även om det inte riktigt överraskar, och vi får se Lisbeth Salander, som härligt bryter mot film stereotyper.

Nille

Så har man äntligen sett avslutningen på Millenium trilogin och jag blev absolut inte besviken.
Mycket från boken var med i filmen men som vanligt saknades det en hel del. Men och andra sidan så hade filmen blivit vansinnigt seg om allt skulle varit med.
Skådespelarinsatserna är bra. Noomi Rapace gör återigen ett starkt intryck och är filmens stjärna.
Mikael Nykvist gör ett något svagare intryck i den här filmen än i de tidigare.

Styrkan i filmen som jag ser det är att man har vågat att ta med långa,utdragna händelser som spelar en viktig roll i filmen. Det gillar jag.
Det smäller till på sina ställen så det gäller att vara beredd. Rekommenderas

Lite bättre än flickan som lekte med elden men inte i närheten av som Män som hatar kvinnor, svag 3:a.

Noisome

Efter att ha sett de två första filmerna var förväntningarna såklart höga, och jag blev inte besviken! En värdig avslutning på triologin, enda felet är att den inte var längre så att alla detaljer kunde få vara med.

Nikita

Ungefär lika bra som sina föregångare.

Jo den här filmen var ganska bra. Lite jobbig att se då och då för man kunde verkligen känna hennes lidande. Men det var en bra film.

Även här så blir uppföljarna för många. De blir sämre och sämre och denna är alltför seg. Somnar nästan pga all utebliven action.

kaj08

Den tredje filmen i Millenniumtrilogin håller ungefär samma klass som den andra filmen. Här får vi följa Lisbeth Sallanders upprättelse där Blomqvist jagar bevis samtidigt som Sallander återhämtar sig efter sina skottskador från föregående film.

Det är rätt spännande emellanåt och de har koncentrerat sig på att bygga upp en spänning utan att använda sig av vare sig våld eller överdrivna slagsmål.

Tyvärr känns rättegången som följer löjligt tillrättalagd, och man förstår hela tiden när de olika vändningarna ska ske. Annars en helt ok avslutning på den här filmserien. En medel-3-a.

Den sista delen i den spännande millenium serien är kanske den bästa. Grymt spännande och bra skådespeleri. Allt knyts tillsammans och inga trådar hänger lösa.

Biopremiär: 2009-11-27

Män som hatar kvinnor (2009)
Flickan som lekte med elden (2009)
Girl with the Dragon Tattoo, The (2011)