Girl with the Dragon Tattoo, The

Handling: Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher.

År: 2011
Arly Jover
Gustaf Hammarsten

Copyright Columbia Pictures

Milla86

Spännande och stundtals riktigt otäck. Helt rätt att sätta 15-årsgräns på filmen. Böckerna är ju alltid bättre än filmatiseringen, men Daniel Craig och gänget gör ett bra jobb. Lite förvånande att de blandar svenska och amerikanska skådespelare.

Det blir fånigt när amerikanerna ska uttala våra svenska namn. Det är det enda negativa med filmen.

Precis som originalet med seg handling tills Blomkvist får träffa Vanger.
Har lite svårt att kolla på denna "Svenska" film med Amerikanska skådespelare och tänkte under mest hela filmens gång att man nog skulle behöva vara Amerikan för att få rätt känsla utav den. Kanske känns det exotiskt med dem svenska miljöerna osv. då men för mig som svensk så känns allt mest förlöjligande.
Fincher verkar ha respekterat originalfilmen mycket med tanke på hur lite som skiljer sig i hans version.
Blomkvist-karaktären känns en aning för malplacerad amerikans actionhjälte i min mening.
Utöver allt tidigare nämnt så har vi en intressant och spännande historia med en ytterst intressant Lisbeth-karaktär (nästan bättre än Rapace tolkning).

Silverpilen

Bra, spännande och välgjord film. Bättre än originalet (fast den är också bra). Det jag gillar mest med denna är att amerikanarna har ansträngt sig så mycket för att göra en film som är så svensk som den här är. Sverige får ju väldigt mycket uppmärksamhet, vilket är roligt. Visst känns det kanske lite ovant när amerikanarna säger alla svenska namn och ord mm, men det är ju en del av poängen. Också kul när man ser en del ställen i Stockholm som man känner igen sig på. Som exempelvis Stockholms tunnelbana, Slussen, Gamla stan osv. De flesta av skådespelarna gör också bra ifrån sig. Daniel Craig och Stellan Skarsgård är ju exempel på duktiga skådespelare. Rooney Mara som spelade Lisbeth kände jag dock inte till innan jag såg den här, men hon skötte sig också bra. Hon gestaltade rollkaraktären Lisbeth Salander på ett bra sätt.

Får en stark trea ifrån mig.

Precis som originalet med seg handling tills Blomkvist får träffa Vanger.

Ringo_Starr

Den svenska versionen är mycket bättre än den amerikanska. Saknar spänningen bland annat.

AntonT

Se recension http://Antonfilm.blogspot.com

Men NEJ!! Nog för att amerikanska versioner brukar bli lite bättre än original versionen så floppade dom med den här. Svenska versionen är MYCKET bättre än den här och jag skulle inte ens vilja att någon ser den!!

Isko

Även om den svenska versionen var bra så lyckas David Fincher bättre.

Milla86

Biopremiär: 2011-12-21

Män som hatar kvinnor (2009)
Flickan som lekte med elden (2009)
Luftslottet som sprängdes (2009)
Girl in the Spider's Web, The (2018)