Salt

Handling: Evelyn Salt är en CIA-agent som svurit en ed att skydda och älska sitt land. När en avhoppad kollega anklagar henne för att vara en sängvän med ryska spioner så ger sig Evelyn ut för att rentvå sitt namn. Med sina färdigheter genom år av tillgivenhet åt att skydda sitt land så visar hon att det finns inget som står mellan henne och hennes patriotism.

År: 2010
Corey Stoll
Victoria Cartagena
James Schram

Copyright Columbia Pictures

Gaah, vad jag starkt ogillar såna här filmer där filmmakarna luras så i slutet...! Vilket så klart sänker mitt betyg.

Hoppas en eventuell tvåa kommer heta Peppar. Eller Socker. Vore humoristiskt. ^^

Milla86

Angelina Jolie fortsätter att imponera på mig. Efter att ha sett ytterligare en actionfilm med henne, så börjar jag tycka att hon faktiskt verkar anse att det konstnärliga arbetet hon skapar är viktigare än att hon ska se snygg ut.

Under hela filmen känner man en osäkerhet: vem kan man lita på? Det är mycket slagsmål, blod och orealistiska stuntscener, men filmen är i alla fall inte överdrivet lång. Strax under två timmar är precis vad jag orkar med när det gäller action och det är just vad denna film ger.

Den var riktigt bra och spännande. Angelina Jolie gör det riktigt bra.

Ja det är verkligen så att smaken är som baken. Särskilt nu när man läser andras betygsättningar. När jag såg den här filmen hade jag inte allt för höga förväntningar. Jag visste att Angelina Jolie var en bra skådespelerska men jag har aldrig riktigt fastnat för hennes filmer. Men den här filmen fick mig att se henne ur ett annat ljus. Jag älskade filmen från början till slut. Varje minut satt jag som klistrad och stirrade på skärmen. Tempot var högt hela tiden. Det hände alltid någonting och storym med Evelyn Salt flöt på hela tiden och ändrade form hela tiden så man funderade bara vad som skulle hända härnäst. Evelyn Salts personlighet var väldigt häftig. Hon spelade en superagent som verkade som en kombination av en skicklig smoothtalker som James Bond men en energisk enmansarme som Rambo. Hon var en surviver i hela filmen och fightscenerna var häftiga och intensiva. Dock inte för långa och utdragna heller så det bara blev löjligt. Allt flöt på väldigt bra och spänningen var på topp hela tiden.

Jag älskade hur hon hela tiden kämpade för att komma tillbaka till sin man. Det gav mera passion och glöd i hennes karaktär och det är även underbart att se en film där "hon" kämpar för "honom" och inte tvärtom. Den romantiska undertonen i filmen fanns alltid där vilket gjorde den mycket bättre. Den var heller inte förutsägbar. När man trodde sig förstå en sak så var det precis tvärtom. Ens åsikter om Evelyn Salt kastades hit och dit hela tiden och man kunde inte riktigt vara säker på någon karaktär vilket gjorde det hela riktigt bra och spännande. En stark 5a till Salt och Angelina Jolie!

AntonT

En långsökt, ogenomtänkt story som inte går ihop logiskt under filmens gång. Angelina Jolie är som tidigare nämnt väldigt bra, och actionscenerna är relativt underhållande. Detta gör att filmen precis skrapar ihop till en 2a.

Det intrycket jag framför allt fick under filmen är att skaparna har försökt göra den till något väldigt mycket mer avancerat än vad den hade potential till att vara från början. Därav blir det alldeles för överansträngt med alla svängar fram och tillbaka i storyn, och jag vill därför inte rekommendera den här filmen. Vill ni se underhållande action finns det en hel drös filmer som är mycket bättre.

movielover96

Den bästa film jag sett den här månaden! Jolie spelar överraskande bra.

Regndroppe

För invecklad för min smak!

Cammie

Angelina Jolie är bra i rätt så oförutsägbar film, som dock blir lite tröttsam i slutet.

Milla86

Biopremiär: 2010-09-03