Tron Legacy

Handling: Kevin Flynn har levt 25 år i ett virtuellt samhälle, inne i en superdator. En dag blir hans 27-årige son Sam indragen i de gladiatoriska spel som världen är uppbyggd av. För att rädda sin son så förklarar Kevin att han måste vinna i spelet mot datorns processor.

År: 2010
Beau Garrett
Serinda Swan
Elizabeth Mathis

Copyright Walt Disney Pictures

mycket komplicerad enligt mig men cool musik och häftiga effekter

Hook

Man blir tronitized av linjer.

1982 kom en av världens mest banbrytande filmen Tron. Som för första gången använde dataanimerad miljöer än någon annan film tidigare och visad vad man kan göra med datorer. Filmen blev ingen stor succé men har en fan-bas som är lika stor so Star Trek, Star Wars och nyligen Avatar. I över 28 år har man väntat på en fortsättning och 2007 kom Disney officiellt ut med att 'Tron 0.2' kommer till biograferna 2010.

Del två i den blivande trilogin handlar om Kevins son Sam och hur han som liten miste sin far till att växa upp i en miljö av depressioner med minnen av sin far. Av en ren händelse så blir Sam informerad att hans far är i livet än och han beger sig till platsen där hans far sist sågs i livet. Ont anande att bakom hans rygg blir han introducerad till en helt ny värld. En värld som hans far har skapat och försökt hålla i schack från sin onda kopia som strävar efter perfektion.

I rollen som Sam ser vi Garrett Hedlund (Troja och Country Strong) som försöker rädda hans far från den gladiatorriska värld som den blivit. Kevin spelas återigen av Jeff Bridges (Tron och Iron Man). I överiga roller som är värda att nämna ser vi Olivia Wilde som den vackra och trogna Quorra och Michael Sheen som karismatiska klubbägaren Castor.

Allt är mycket annorlunda om man jämför filmen från 1982 till dess uppföljare 2010. Effekterna är snyggare men utförandet är precis den den samma. Häftigaste är nog att man lyckats digitalisera Jeff Bridges ansikte så att man får se en yngre och smidigare Jeff bredvidd den äldre versionen. Skådespeleriet är väl i inte i bästa slag men det är inte därför man ser en film av sådant här slag. Man ser det för storyn och den häftiga action-fyllda scenerna.

Att det har tagit fem år att göra filmen syns, varenda bild i filmen är framställd digitalt på något sätt alla bildrutor scannas och göras om i datorer så att världen som vi vistas i blir en helt unik och block baserad miljö precis som man kan tro att världen i en dator skulle kunna se ut. För regin står en viss okänd Joseph Kosinski som bara fick jobbet pga att skaparen ville ha honom och hans version på storyn. Vilket inte är fel men man måste ju börja någonstans i karriären. Jag kan säga att efter 'Tron: Legacy' ser jag fram emot vad Kosinski gör härnäst.

Avslutnings viss skulle jag nämna att jag var väldigt kritisk till både originalet och till den här filmen från början. Jag avskyr hype och det förstör bara en film, så jag väntade tills filmen inte inte var lika het längre och då uppskattade jag den mer. Originalet tar jag upp en annan gång. Jag tycker det är synd bara att filmer blir ignorerade nästan går back pga hype som bolaget lägger ut miljoner på. Totala summan för att få liv i 'Tron 0.2' ryktas ligga på ca 350 miljoner dollar.

En bra film med för mycket pengar blir ofta sedd som en dålig film, exempel är bara nappa av den senaste tiden. Bara för att film kostar mycket att göra är den inte automatiskt dålig. Samma sak gäller det en film med en liten budget. Det som är krukset är storyn hur får man med publiken. det är få filmer som lyckas och 'Tron: Legacy' är en av dem.

story: 3+
skådespeleri: 2+
regi: 3+

helhet: 4

Frida_OSX

bra musik, men finner filmen lite halvrörig. vissa scener känns alltför inpå vilket gör att man inte hänger med redigt i vad som händer.
helt ok skådespel. effekterna är överhängande snygga och filmen håller sig rätt bra till föregångaren.
dock känns det inte som att filmen sticker ut särskillt mycket och den känns lite tam.
blir endå en svag 4:a

Antonlikemovies

Häftig film.
Effekterna och Musiken är i absolut toppklass.
Jeff Bridges och Garrett Hedlund var båda bra.
Stark 4a

movie-king

sjukt bra film med otroliga effekter och musik som passar perfekt! denna film får absolut inte missas!!

Biopremiär: 2010-12-17

Tron (1982)