Morden

4,1

Handling: Ett lik hittas i en blindgång i ett gammalt vattenfyllt schakt på Skärsö, en gammal militärö i Stockholms skärgård. Fyndet visar sig ha kopplingar till kriminalkommissarie Cege Ljungs första fall för nästan 25 år sedan.

År: 2009
Per Graffman
Viktor Källander
Jan Mybrand
Carl Stjernlöf

Copyright Sveriges Television (SVT)

tessan81

Den gamla mordgåtan ute på Skärsö är den perfekta inramningen till dessa fantastiska karaktärer; Cege, Claes, Theo, Nina och Fanny. För så är det, det ruskiga fallet där näst intill en hel familj mördades ute på ön för 25 år sedan, är visserligen intressant men det som är spännande varje minut är relationerna. Det är så välutvecklade karaktärer, de är komplexa och har en sårbarhet som tilltalar mig mycket.

Lysande skådespelarinsatser och stämningsfull skärgårdsmiljö gör "Morden" värd att se flera gånger.

En lyckad miniserie, som har allt. Den är spännande, intressant, gripande och oförutsägbar. Underbara skådespelarinsatser!

Bra men inte lika bra som Graven, det som framförallt är bra är karaktärerna och dialogen, däremot saknar jag spänningen.

tessan81

vwickan

Det går ju bara inte att tycka en film av Kjell Bergqvist vara dålig alltså. Filmen är typiskt svensk. Litehalvseg men man måste bara se den. Den är spännande och väcker många intresanta synvinklar på både livet och dessa handling. Håll ögonen öppna för du kommer att mötas av både skratt, spänning, tragedi, kärlek och mycket mer.

Håller absolut inte samma höga klass som "Graven" Spänningen är inte på samma nivå, och upplösningen kunde ha gjorts mera fartfylld. Dock så är självklart skådespeleriet genomgående bra. Lite synd bara att man fick se så lite koflikter mellan karaktärerna, som man fick se i "Graven". Och så använder ju knappt Jens Hultén sin hörlurar alls...

Graven (2004)