Graven

Graven Köp filmen på CDON
3,9

Handling: Fyra människor hittas mördade. Deras skelett ligger brända och täckta av osläckt kalk i en grav mitt ute i ödemarken. Kriminalinspektör Cege Ljung (Kjell Bergqvist) får i uppdrag att sätta ihop en specialgrupp
som skall utreda fallet. Specialgruppen består av fem udda personligheter som tvingas bo tillsammans på en båt för att kunna vara nära mordplatsen.

Inget ärsom det ser ut när specialgruppen kämpar för att lösa fallet. Graven är en mordgåta med mörka underströmmar, grotesk grymhet och smygande hot.

En miniserie i åtta delar.

Regissör: Mikael Marcimain
Originaltitel: Graven
Alternativ titel:The Grave (Internationell titel)
Längd: 01:00 (8 Episoder), 08:00 (Total längd )
Göran Ragnerstam
Morgan Alling
Anna Pettersson
Jens Hultén

Copyright Pan Vision

Intressanta karaktärer, spänning, mysterium, stark 4a.

Bra skådespel och många nervskittlande scener.
Klar fyra!

En -5 som miniserie, men en 5 i sin egen genre.

Tagline: -

Den bästa svenska thriller-serien jag har sett på åratal, och kanske tom. den bästa svenska thriller-serien jag har sett någonsin (har svårt att föreställa mej någon annan i minnet). Mycket spännande och oförutsägbar. Inte "bara" så svenskt pratig utan här händer det saker och detta på ett snillrikt sätt - alltså bra manus av Rolf Börjlind och han fru. Jag gillar normalt sett inte svenska dramer som såna här, men detta gott folk var BRA. Bergqvist är som oftast bra, men kungen i dramat av skådisarna här är Göran Ragnerstam - han bara äger i både det lilla och det stora, också som oftast. Musiken (temat) är enkel, men för detta syfte mycket bra.
Detta är en serie som jag bara snubblade på via min äldsta systers sambo, och vilket kap sen. Hmm... men just eftersom det är en serie e jag osäker på om den hamnar i DVD-samlingen trots allt. En serie väl värd att minnas samt som går att se om med ett par års mellanrum.

Trivia: -

Säkert en av de bästa svenska tv-serierna som har gjorts. I alla fall inom thrillergenren.
Graven är en mycket välgjord, intressant och spännande serie. Den har även många intressanta karaktärer och några oväntade vändningar i intrigen. Graven är alltså en utomordentlig kriminal-serie som jag stark rekommenderar.

En riktigt spännande, klurig och oförutsägbar film. Tycker att vissa pusselbitar fattas, det borde varit ett längre slut. Hoppas på uppföljare.

die_hard

bra tv serie som va överraskande bra!

Life_is_so_blue

Såg serien så det borde räknas som man har sett filmen?
Kjell bergqvist alltid lika bra i alla sina roller.
Annrs en ganska medelmotta serie, man kan se på den igen några gånger.
Rekomenderas vi behov att se något nytt..

Morden (2009)