Sommarnattens leende

Handling: Klassisk romantisk komedi som utspelar sig i en småstad kring 1900, där hetlevrade grevar, sippa fruar, fala aktriser och skuldtyngda teologistudenter har all möda att behålla fotfästet.

År: 1955
Gull Natorp
Birgitta Valberg
Bibi Andersson

Anspråkslös

En väldigt pratsam romantisk historia om kärlek och äktenskap. Finns några få roliga scener bland annat där Desirée samtalar med sin mor i hennes säng och slutduellen mellan advokaten och greven. Annars är detta ett tröttsamt verk av Ingmar Bergman. Alldeles för mycket teater över hela ihopsättningen och dialogen som för all del bitvis är skarp är oftast tjatig, överdrivet känslosam och konstlad.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning

Den här filmen är helt !"%#@ underbar, en av de absolut bästa svenska komedierna. En av de absolut bästa svenska filmer som gjorts alla kategorier och tider, top 10 bland mina svenska favoritfilmer.

lindajjj

Enormt rolig! Över förväntan.

Anspråkslös

Förvånatsvärt bra, hade föga förväntningar trots att det var mästaren Bergman. Eftersom jag finner inte komiken som han starka eller sevärda punkt. Dock blir det förträfflig underhållning med mycket att tacka till Jarl Kulle. Även sevärd eftersom det var Bergmans steg till fullkomlig konstnärlig frihet från SF.

Sommarnattens leende är en av Bergmans mest kända och omtyckta filmer. Den utspelas i en underbar lantlig miljö. Jarl Kulle är mycket bra.

en riktigt bra film, det förvånar mig faktiskt. ganska seg till en början men sen blir den ju medryckande och slutet är bra, väldigt bra.

Filmen är svartvit