Super 8

Handling: Ett tåg med topphemlig last ifrån Area 51 spårar ur och en okänd enhet rymmer ifrån en av lastvagnarna 1979. Samtidigt befinner sig några vänner i närheten av tågspåren för att spela in en super-8-film i den lilla Ohio-staden. De blir vittnen till tågkraschen och börjar misstänka att det inte var en olycka...

År: 2011

Ryan Lee
Katie Lowes
Gabriel Basso

Copyright Paramount Pictures

Jag blev besviken på den här filmen. För det första så handlade inte filmen om ett monster som terroriserade området. Det handlade om en grupp barn som skulle spela in en amatörgjord skräckfilm. Sen mot slutet av filmen. Dom sista 20 minuterna. Så fick man se filmsekvenser med ett stort monster. Monstret var med så otroligt lite i rutan att det kan inte tagit allt för lång tid att dataanimerat monstret. Monstret var med för lite för att filmen skulle vara underhållande. Det kändes mera som en barnfilm eftersom det följde en grupp barn hela tiden. Dom kunde lätt tagit bort 30 minuter av onödigt barnsligt material. Dock var actionscenerna med monstret ganska häftiga så filmen var inte totalt värdelös. Vill du se en bra monsterfilm så gå och se Godzilla eller King Kong istället. Dom är bättre. Mycket bättre. Och en sak till. Varför heter filmen Super 8? Verkar som en väldigt slumpmässig titel som man inte riktigt förstår sig på. Det finns säkert en orsak till namnet med det är inte uppenbart...

Hade filmen bara hållit stämningen och stilen ifrån första akten hade det blivit bättre känner jag. Jag var nämligen inte för sugen på varken monsterskräck eller action efter inledningen.

torulf

Det står från 11 år på skivan. Det är rätt många scener som är våldsamma, så känsliga barn behöver någon vuxen nära. Och filmen då? Jo, det är en riktigt spännande film. Ett otroligt lyft från Cloverfield. Bra skådespel från ungdomarna (och de vuxna). Man bör vara medveten om att det rör sig om en alien-film. Visst är det en hyllning till unga amatörfilmare, men framför allt hyllar filmen ET och Spielbergs skildringar av "vanliga" familjer som utsätts för hysteriskt ovanliga situationer.

Lizen

Inte vad jag trodde.. men helt ok

Frida_OSX

hade inga direkta förhoppningar på filmen - visste knappt vad den handlade om. kan väll säga att jag blev varken besviken eller överraskad. det var en bra film. storyn är godkänd, effekterna lika så. men det känns lite si och så med filmningen i vissa scener.
dock får den en stark 3:a

Jag hade förhoppningar.. Tyvärr så blev jag besviken. Storyn är fattig och orealistisk, dessutom alldeles för "lägglig", allt händer precis vid rätt tidpunkt, precis när rätt personer är där, etc. Annars var karaktärerna omtyckbara och replikerna kändes spontana och äkta.

Hook

Super Lost E.T.

Abrams gör hyllning till Spielbergs Sci/Fi filmer från 1970 och 80-talet. Ett par Goonies liknande ungar försöker göra en zombie-film till den lokala filmfestivalen. Under en filminspelning mitt i natten vid en tågstation. Blir den osannolika skaran vittne till en kolossal tågkrasch. Medan deras super 8 kamera fortfarande rullar flyr något från vraket och skapar oro i den lilla staden där ungarna bor med sina inte helt problemlösa vardag.

Filmen har många små saker som gör den unik men bara för att vara unik gör det inte bra. Ungarna är irriterande, men det betyder inte att de är dåliga. Mer att de är mer trovärdiga i sina roller som fanatiska och hetsiga ungar som inte upplevt underliga händelser förr. Romantiken i filmen blommar i ett b-rolls liknande ande så fort det blir när bild på huvudrollshavren.

Det är inte bra det är inte dåligt, jag får ingen vidare bra tolkning av Abrama mörka E.T. remake och det blir lite väl Arkiv-X vibbar blandat med tv-serien Lost. Gillar man Lost, Alias och MI:3 så kommar man gilla Super 8. Det hemliga med monstret och mer fokucering på karktärewrna är ett återkommande tema i Abrams serier och filmer. Trots detta så blir intrycket mer en sämrte version än vad Spielberg skulle ha gjort och man kan inte låta bli att dra liknelser med 'The Goonies', 'Närkontakt av tredje graden', 'E.T.' och 'Hajen' -vilket förstör upplevelsen för en Spielberg-fan som mig själv.

Biopremiär: 2011-06-17