Hamilton - I nationens intresse

Handling: Carl Hamilton lyckas infiltrera en internationell liga som stulit avancerade svenska GPS-styrda raketvapen. Men ligan utsätts för en plötslig dödlig attack av en väldrillad grupp legosoldater med okänd uppdragsgivare. Hamilton kommer undan massakern, men raketerna är spårlöst försvunna. De kommer inom kort till användning vid ett attentat där en somalisk fredspolitiker dödas av terrorister. Samtidigt kidnappas en svensk vapentekniker, som hamnar i somaliskt fängelse. Sveriges statsminister engagerar sig i fallet och går med på att anlita ett privat säkerhetsbolag för en fritagning – under förutsättning att en svensk observatör följer med, nämligen Carl Hamilton. Hamilton plågas av insikten om att åren som hemlig agent förvandlat honom till en mordmaskin, och vill lämna detta bakom sig. Han har träffat en ny kvinna och hoppas på en vändpunkt i livet, men inser snart att det inte är en möjlig utväg i ett läge där världsfreden hotas av korrumperade politiker och krigsprofitörer. Ett spektakulärt attentat planeras i Stockholm och Hamilton är den ende som kan stoppa det. Ett livsfarligt uppdrag som tar Hamilton från Somalias karga ödemark till Beiruts gator och Stockholms skärgård. Han måste göra det som krävs – i nationens intresse.

År: 2012

Dan Ekborg
Fanny Risberg
Jason Flemyng
Lennart Hjulström

Copyright Buena Vista International (Sweden)

Persbrand bra som vanligt. Han är en av dem bästa svenska skådespelarna

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Klart välspelat av Persbrandt - gillar chockeffekten i början... Högt tempo rakt igenom och påkostat, men jag hade lite väl höga förväntningar utifrån vad folk sagt. Tillför egentligen inte mycket nytt, förutom Hamiltons mänskliga känslomässiga sida, men visst är det bra underhållning för stunden.
Hamnar inte i filmsamlingen, och med det sagt så konstaterar vi här och nu att just detta är en tydlig gränsdragning mellan betyget 3 och 4. Mark my words!

GalnaMee

Känslosamt och intensivt på ett sätt som jag sällan har upplevt - definitivt inte i svensk actionfilm åtminstone. Mikael Persbrant är galet bra!

Härligt att se Mikael Persbrandt som polis igen. Detta är en mycket välgjord och spännande film. Blir det fler Hamilton filmer hoppas jag på samma skådespelare i huvudrollen. Övriga skådespelare skötte sig också riktigt bra.

Milla86

Jag är egentligen inte särskilt förtjust i actionfilmer, men den här var faktiskt riktigt bra. Helt plötsligt var den slut och det fanns inte en enda seg eller tråkig minut.

Mikael Persbrandt klarar sig bra som Hamilton. Han har dessutom en riktig superkropp!

Det enda negativa jag kan komma på är att allt inte riktigt förklaras. Man behöver nästan ha läst Guillous böcker innan.

Siixten

Över förväntan, Persbrandt imponerar, bra tempo, klart sevärd.

Biopremiär: 2012-01-13

Täcknamn Coq Rouge (1989)
Fiendens fiende (1990)
Den demokratiske terroristen (1992)
Vendetta (1995)
Hamilton (1998)
Hamilton 2 - Men inte om det gäller din dotter (2012)